>Felado : Konkol Attila
>Varga Gyorgy irta a dec. 11-i Kultura#155-ben:
>>Keith Jarrett-hiveknek el kene donteniuk, hogy mit akarnak: Jarrett-
>>CD-ik szamat gyarapitani, avagy jo eloadasban beszerezni a Goldbertg-
>>variaciokat. Elobbei esetben nyugodt szivvel vegyek meg Jarrett
>>felvetelet.
>Utobbi esetben is. 1:1 ;-))
Kedves Attila, ez nem futballmeccs. Nyugodtan adj magadnak 130 pontot.
>>Jarrettet en nagyon szeretem _mint jazz-zeneszt_, es
>>oszinten tisztelem, de a barokk zene nem az o mufaja. Nem tudok jobb
>>szot produkcioira, mint, hmmm... gyermetegek.
>En tudok jobb szot is: manir-mentesek. 2:2 ;-)))
Ellenkezoleg. Gyermetegen azt ertettem, hogy a "felnottek"
viselkedeset majmolja, anelkul hogy megertene', azok mit miert
tesznek. Jarrett pontosan igy viselkedik: jateka masbol sem all, mint
masoktol ellesett manirokbol, minden koherencia nelkul. Ezt a
mixturat o" nyilvan nagyon eredetinek hiszi. (Nemcsak o"...)
Arrol ne is beszeljunk, hogy konkretan a csembalo-jatekrol fogalma
sincs. Nem tudja peldaul, hogyan kell rajta "dinamikazni".
>>Es meg egy erdekes
>>dolog: ugy tunik, az improvizacios keszseg nem univerzalis. Ugyanis
>>Jarrett, aki kivalo jazz-zenesz, egyszeruen keptelen basso continuot
>>improvizalni.
>Keptelen, vagy nem akar? [Ld. lentebb.]
Lehet, hogy "nem akar", de az eredmeny szempontjabol ez tokmindegy.
[Ld. lentebb.]
>>Ha continuot jatszik - mint pl. Handel-furulyaszonatas
>>CD-jen -, akkor pontosan meg lehet mondani, hogy konkretan melyik
>>20. szazadi kozreado continuo-kidolgozasat jatssza. Marpedig
>>manapsag az onallo basso continuo-jatek alapveto kovetelmeny barokk
>>zenet jatszo billentyus muveszekkel szemben.
>Pont az ilyen sablon-kovetelmenyek (es egyeb felszinessegek) miatt
>hagyta ott egy idore Jarrett a komolyzenei vilagot. Lelkileg elegge
>megviselte, hogy az altala megismert komolyzeneszek robotkent
>csinaltak dolgukat.
????
Attol tartok, itt valami alapveto felreertes van. Tudod, mi az a
basso continuo (szamozott basszus, generalbasszus)? Az egesz barokk
korban, sot meg a korai klasszikaban is, a zeneszerzok nem jegyeztek
le a kiseretet. Egyetlen basszus szolamot irtak, s olykor - de nem
mindig! - szamokkal jelolte'k, hogy milyen harmoniakat tartananak
elepzelhetonek hozza. Mindennek kidolgozasa az akkordhangszer
(csembalo, orgona, lant, harfa, virginal, spinet, chitarrone,
theorba, fortepiano stb.) jatekosanak feladata volt, aki az egesz
dolgot rogtonozte, s meg csak az esetleges szamozashoz sem volt
"kotelezo" tartania magat, mint azt a korabeli traktatusok ismetelten
hangsulyozzak. Viszont a 19. szazadra ez a keszseg kihalt a
billentyus hangszeresekbol (is), ezert a kottakiadok (kozreadok)
"megsegitettek" oket: sajat maguk altal kidolgozott szolamokkal adtak
ki a partiturakat. Termeszetesen igy a dolog lenyege vesz el, hiszen
a continuo-jatek akkor jo, ha a _szolo(k)hoz_ alkalmazkodik, amelyek
maguk is valtoznak alkalomrol alkalomra, leven joreszt improvizaltak.
Rendkivul izlesesen hat peldaul, ha egy, a szoloban jatszott
doppelschlag mindjart megismetlodik a csembalon, vagy mondjuk a
szolista inegale-jatekmodjat, legalabbis idolegesen, atveszi a kisero
hangszer.
A "sablon-kovetelmeny" pontosan az, hogy a csembalista egy Handel-
furulyaszonata kiseresekor ne Ba:renreiternek az 1930-as evekben
kiagyalt SABLON-melodiait es harmoniait jatssza - teljesen
fuggetlenul attol, hogy a szolista mit csinal eppen -, hanem
gondolkodjon a sajat fejevel. Ezt csinaljak "robotkent" (idezet toled)
a nagyok, s ez az, ami nem megy Jarrettnek.
>Kesobb megint jatszott un. komolyzenet, pl. Christopher Hogwood-dal
>adott Mozart koncerteket.
...
[Hogwood hozsannazasa torolve]
Bocs, de ha mar annyira adsz Hogwood velemenyere, hadd kerdezzem meg:
mit tudsz rola? (Nem kell valaszolnod.) Es arra is kivancsi volnek,
hogy a csembalo igazi nagyjaitol hallottal-e mar valamit! (Erre sem
kell valaszolnod.) Ugyanis akkor lenne ne'mi osszehasonlitasi alapod.
>Jarrett eleinte hallani sem akart a dologrol, mondvan, hogy a
>komponalt zene jatszasakor az enjenek egy egeszen mas teruleterol jon
>a zene, mint amikor improvizal, hogy ez tul nagy valtas lenne neki.
Hmm... aha, a barokk meg a klasszikus eloadokat (es mai _melto_
kovetoiket) nyilvan mas fabol faragta'k, hiszen nekik pillanatrol
pillanatra kellett ide-oda cikazniuk enjuk kulonbozo teruletei
kozott. A barokk zeneben ugyanis az eloado lagalabb olyan mertekben
letrehozoja a kompozicionak, mint a zeneszerzo. (Olykor me'g nagyobb
mertekben.)
>Nem VITAzni kivanok a zenehez nalam sokkal jobban erto Gyorggyel,
>csak egy-ket masik velemenyt ismertettem.
Alljon mar meg a menet! _Erteni_ en senkinel nem ertek jobban a
zenehez. Ugy tunik, ami a tenyeket illeti, valamivel tobbet tudok,
mint az atlagpolgar, de ez minden. Arrol meg, hogy Jarrett jo-e vagy
sem, en sem kivanok vitazni, mert ez eldonthetetlen. A fentiek
mindossze az en sajat kulonbejaratu velemenyemet tukrozik.
>Udv
>Attila
Udv
Gyorgy
PS Esetleg vigasztalhat teged az a tudat, hogy Leonhardtbol,
Hantaibol, Koopmanbol, van Asperenbol vagy Rousset-bol szinte
bizonyosan pocsek jazz-zenesz lenne. ;)
-----
"Csak bekepzelt emberek ideznek sajat maguktol." -- Varga Gyorgy
|