1. |
Re: Disszonans kvartok ??! (mind) |
19 sor |
(cikkei) |
2. |
Persze, hogy disszonans a kvart...! (mind) |
42 sor |
(cikkei) |
3. |
Bekoszonto + filmajanlo (mind) |
31 sor |
(cikkei) |
4. |
nepzenei lemezek Re: KULTURA.0069 (mind) |
32 sor |
(cikkei) |
|
+ - | Re: Disszonans kvartok ??! (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Eloljaroban annyit szeretnek mondani, hogy koszonom
mindnyajatoknak a kiigazitasokat, csacsisagokat irtam,
s jo, hogy lefuleltetek. (Barcsak maskor, masban is
ilyen kenyelmes helyzetben lehetnek!)
Meg hogy nevetekben is rovid idore elbucsuzzunk
Kerekes Petertol -- koszonjuk, hogy velunk voltal.
De kerem a lenyeg megis a ketfele kvart termeszete.
Ugyanis hogy elebe vagjak a dolognak, ket kulonbozo
hangkoz a konszonans es a disszonans kvart. Ezt
szeretnem a kovetkezo levelemben kifejteni. Addig
is erjetek be a kovetkezo (ismert) szaballyal,
es kerek mindenkit, gondolja vegig az eddig elhang-
zottak alapjan, hogy is van ez. Tehat:
konszonans a kvart, ha az alaphang a folso hang, es
disszonans a kvart, ha az alaphang az also hang.
Udv, ta
|
+ - | Persze, hogy disszonans a kvart...! (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Elnezest mindenkitol, amiert hulyesegeket kerdezek....:))
A kvart persze, hogy disszonansabb, mint a nagyterc ! Ennek
illusztralasara nezzuk az alabbi abrakat. Ezek a ket egyszerre
megszolalo hang felhangsorat abrazoljak. Nos, mindenki szamara
nyilvanvalo az abrara pillantva, hogy a kvartnal a disszonanciat
okozo surlodasok elobb, kisebb sorszamu felhangoknal jelentkeznek
(ezeket ^-lal jeloltem), mint a nagytercnel !
---------------------------------------------
| C......C...G..C.E.G.BC.. |
| E......E...H..E. nagyterc |
| ^^ ~~~~~~~~ |
|-------------------------------------------|
| C......C...G..C.E.G.BC.. |
| F......F...C..F.A. kvart |
| ^^ ~~~~~ |
'"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""'
(Jo, jo, tudom, hogy az a 'B' nem egeszen 'B'...)
A kerdes persze folmerulhet: miert lattam itt megis ellentmondast ?
A mai zenei gyakorlatban miert tartjak a kvartot megis tokeletesebb
konszonancianak ? Ennek szerintem ket oka van. (1) A ma divatos
egyenletesen temperalt (ET) hangolasi rendszerben a kvart viszonylag
tiszta, mig a nagyterc mar korantsem. En is tul sok zenet hallgattam
mar ET-ben ahhoz, hogy gondolkodas nelkul ramondjam: a kvartot
mindenki konszonansabbnak hallja (az, hogy a kvart frekvenciaaranya
"tokeletesebb" (kisebb egesz szamokbol all), mint a nagyterce, korantsem
jelenti azt, hogy konszonansabb a hangzasa is !). Az _ET_ nagyterc meg persze
joval disszonansabb, mint az ET kvart. (2) A funkcios zeneben mas a
hangkozok szerepe. A szolamok onallosaga mar kevesbe fontos, mint a hangok
es hangzatok tonalis szerepe. Ebbol aztan kovetkezik, hogy a kvart
- leven a kvint forditasa - azzal rogton egy osztalyba sorolodik...
(tudom, hogy ez a gondolatmenet egy durva leegyszerusites).
En is epp ebbe a hibaba estem bele. A kvart es a kvint kulonbsege
megmarad a megengedett kvartparhuzamok formajaban, tehat szo sincs arrol,
hogy - amint nemreg irtam - mestersegesen huzzak meg a hatart a kvart
es a kvint kozott.
Koszonom Varga Gyorgynek, amiert megmutatta az igazsaghoz vezeto utat
es mindenki masnak, aki hozzaszolt a temahoz. Maskor igyekszem elobb
gondolkodni es utana kerdezni :))).
Feri
|
+ - | Bekoszonto + filmajanlo (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Hello KULTURA olvasok!
En most rendeltem meg a KULTURA-t, es azert csak most mert a suli
nyaron nem igazan uzemel. Valahol ott vesztettem el a fonalat, amikor
meg a TIPP hasabjain tervezgettetek ezt az uj lapot, de nem indult
el, mert nem tudtatok (tudtunk) megeggyezni a lap cimen.
Hala Istennek megiscsak beindult! Azt sajnalom, hogy lemaradtam a
kezdetekrol! Epp ezert kerlek Titeket, ha tehetitek es modotokban
all, legyetek olyan kedvesek es kuldjetek mar el az elozo szamokat!
///////////////////////////////////////////////////////////
Most pedig a mozirajongoknak hagy ajanljak egy filmet:
Leszamolas Denverben
En ebben a honapban lattam ezt a nepeppen tulreklamozott filmet.
Egyedul a Cinemaban olvatam rola, es ott sem eppen dicsertek halalra.
Van benne valami Ponyvaregeny ~szagu~ valami, de megiscsak teljesen
mas mint Tarantino mestermunkaja.
Ami nagyon tetszett a filmben: egy atlagos storybol valami egeszen
klassz filmet kevertek ki. Egyeni, eredeti gyakran morbid, de megis
nagyon jol osszepasszol benne minden, es a cinema cikkevel
ellentetben a szereploket is rendkivul jol valasztottak ki a filmhez.
Szereplok: Andy Garcia, Christopher Lloyd, Christopher Walken,
valamint a HAIR ben foszereplo srac (az egyik legkedvesebb
szerepben, ezenkivul az EGY ASSZONY ILLATA-ban feltunt holgy, aki Al
Pacinoval tangozott, ebben a masik hatalmas alkotasban.)Sajnos az o
nevuk nem jut eszembe. Szoval szerintem erdemes megnezni ezt a
Leszamolas Denverbent, ha tehetitek ne hagyjatok ki!
Udv: Elpy
tehetitek ne hagyjatok ki. En is veletlenul neztem meg es cseppet sem
bantam meg.
|
+ - | nepzenei lemezek Re: KULTURA.0069 (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
[Hungary] irja: Nepzene, Sebo... cimen a
KULTURA #69-ben:
> Nem ismertek nepzenei lemezboltot Bp.-n ?...
> Elsosorban Sebore lenne nagy szuksegem...
>
> Elore is koszi... :)
> - y -:)
Nem kifejezetten nepzenei bolt, de a Deli pu-nal, az Alkotas utcaban
van egy CD bolt, ahol nagy betukkel hirdettek pl. Sebestyen Marta
lemezeit.
Hitem szerint egyebkent a Rozsavolgyinel, a Vorosmarty teri, vagy az
Andrassy uti -- Oktogon, Irok boltja kozeleben, a hazszamot nem tudom
-- boltban is van rendesen nepzenei CD.
Boltban nem lattam, csak a Nemzeti Muzeumban, az elocsarnok arusito
pultjainal a Vila'gfa c. nepdal CD-t, amelyen Lovasz Iren enekel
magyar nepdalokat, fokent kifejezetten archaikusakat (Porka havak
esedeznek..., Szivarvany havasan... stb.). A honfoglalasi kiallitas
alkalmabol adtak ki es aruljak. Nem tudom, hogy uzletben kaphato-e.
Minden jot
Zimanyi Magda
Magdolna Zimanyi
KFKI Research Institute for Particle Phone: +36-1-175-8257
and Nuclear Physics FAX: +36-1-169-6567
Computer Networking Center E-mail:
H-1525 Budapest 114, POB. 49, Hungary URL: http://www.kfki.hu/~mzimanyi
-----------------------------------------------------------------------
|
|