Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX KULTURA 777
Copyright (C) HIX
1999-01-25
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 lyukasora (mind)  28 sor     (cikkei)
2 David Lynch levelezesi lista (mind)  14 sor     (cikkei)
3 andalodunk? (mind)  42 sor     (cikkei)
4 RE: reklam, lyukasora (mind)  28 sor     (cikkei)
5 RE: vers (mind)  14 sor     (cikkei)
6 Vers (mind)  17 sor     (cikkei)
7 gyermekneveles; reklamok; es meddig tart mindez (mind)  66 sor     (cikkei)
8 Varga Gyorgy (mind)  8 sor     (cikkei)

+ - lyukasora (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

1) A #774-ben elkuldtt vers szerzoje: Dsida Jeno:, a vers cime:
"Szerelmes aja'nde'k".
2) Zolinak: Megfogtal!  A Kolumbusz.verset pedig mintha mar hallottam
volna, (esetleg valamelyik "Lyukasora" adasban, de a szerzojere nem
emlekszem mar. Ha nem irod a datumot, Karinthy-re tippeltem
volna.(Technika, szellemesseg, filozofia).  Szoval: Ki o?
3) Szilvianak: Koszonom a szep To"zse"r verset, a koltorol mar
olvastam, ezt a verset nem ismertem.
    Igazad van, ne jatsszunk kitalalosdit (Zoli szepen rampiritott),
ugy hogy mostantol en is mindig kiirom a szerzot.
4) .A most kovetkezo mini-verset pl. Falu Tamas irta (ez iroi alnev,
az igazi neve Balassa Lajos, Gyon kozseg jegyzoje volt a harmincas
evekben). Versben ez olyan, mint O:rke'ny "egypercesei.

Akva'rium

Akva'rium.
Alatta macska.
Aranyhal.
 ...aranyhalacska....

Es minden versre kuldok egy masikat.

5)Ha pedig ez itt igy szokas, akkor en is igy udvozlok mindenkit,
varva a tovabbi verseket
 (es persze Zoli megoldasat)

Pali
+ - David Lynch levelezesi lista (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Utjara indul az magyar David Lynch levelezesi lista.
Tema: David Lynch filmek (Twin Peaks, Kek barsony, Radirfej....),
es mas munkai....

A listanak ugy lehetsz a tagja, ha irsz egy levelet a
 -ra,
levelbe csak azt kell beleirnod:

SUB lynch

A tovabbi tudnivalokat megkapod levelben!

Attila.
http://kredit.sth.szif.hu/lh
+ - andalodunk? (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!


> Felado :  [Hungary]
> Temakor: Re: a kultura szinvonala es a reklam ( 97 sor )
> Idopont: Fri Jan 22 11:57:55 EST 1999 KULTURA #774
> - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
> 
> Vegh Laszlo irta:
> 
> >   Emiatt azutan a targyilagosan iro, az ertelemre hato ujsag
> > nem jo a reklamozonak, sokkal kedvesebb szamara az olvasot
> > bombazo, sokkolo sajtotermek, az ebbe helyezett reklamok sikeresebbek.
> > A komolyzenet, szinvonalas irodalmi anyagokat sugarzo Bartok
> > adot nem szeretik a reklamozok, pedig a hallgatosaga komoly
> > vasarloerot kepviselne, sajnos, az ilyen kozegben a reklam rossz
> > hatasfoku. A kereskedelmi radioado sem andalito zenevel, nyugtato
> > beszedu musorvezetovel csabitja a hallgatokat, hanem a felpezsdito,
> > mondhatni hergelo zenevel, ramenos, sokszor zavaro szovegu
> > musorvezetovel, nem baj, az a lenyeg, a hallgatok elegge felajzottak
> > legyenek, hogy befogadhassak a reklamokat.
> 
> Kerlek, a sajat nevedben beszelj. Engem *nem* andalitanak Bartok
> vonosnegyesei, nem andalit Monteverdi Combattimentoja, nem andalit
> Ockeghem tiszta menzuracios kettoskanonban irt Missa Prolationuma
> (talan a zenetortenet legizgalmasabb darabja), nem andalitanak Ligeti
> zongoraetudjei meg a Grand Macabre; sot, meg Bach Kunst der Fugeja sem
> "andalit". Egyaltalan, semmifele komolyzene nem "andalit". Amelyiktol
> csak "elandalodnek", azt meg sem hallgatom.
> 
> Varga Gyorgy

Kedves Varga Gyorgy!

Nem akarok fogadatlan prokator lenni, de szerintem Vegh Laszlo nem a 
sajat izleserol irt, hanem az altalanos fogyasztoi "izlesrol", amely 
unalmasnak tartja a komoly zenet, s  a reklamok ez utobbi  
reteget celozzak meg. Szamomra gondolatebreszto volt a cikke, 
miszerint az ember "izgalmi allapotban" fogekonyabb a reklamra. Ez 
valoszinuleg pszichologia. Az mas kerdes, hogy kit, mi izgat.

Edit
+ - RE: reklam, lyukasora (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Stefi irta:

> Amit még hozzátennék, hogy vajon miért engedi meg egy rendező, egy
> művész, hogy a filmjét darabokra szaggassák és teletűzdeljék idióta
> reklámokkal?

Nem engedi meg - mert meg se kerdezik. Ha egyszer a film sugarzasi jogat   
megvette a tevetarsasag, akkor azt csinal vele amit akar.
Ugyanugy, mint ha egyszer egy regeny megfilmesitesi jogat megvettek az   
irotol, annak mar nincs beleszolasa abba, hogy mit csinalnak a muvebol.   
Legfeljebb utolag protestalhat (mint Michael Ende a Vegtelen Tortenet   
filmrevitele utan).

Láng Pál kuldte be:

> " Vers helyett szivesen szo.ne'k ma lompos szo:nyeget puha gyapjubol
> szoba'dba, pompa's Perzsia sza'z mese's szine'vel e'kes is terito:t,
> dus-borzosat, amely tiszta a'gyad elo:tt heverne mindig, hogy
> reggelente, mikor lele'psz az a'gyrol s lenge inged alatt tu:zelve
> borzong a'lmos tested a hu:vo:ses homal'yban, tenne'd ra puha la'badat
> mezitlen. S mig csiklandva bece'zi ba'rsonybolyha zsenge talpadat es
> meleg boka'dat, ba'gyadtan bizsergve enrea'm es szomjasan tapado
> sza'mra gondolj. "

Catullus?

Udv,
Peter
+ - RE: vers (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Zoli kuldte be:

> Mikor Kolumbusz a zsivajgo' partra le'pett
> s ko:vette'k ta'rsai, az ittas tengere'szek,
> szagos sze'l ta'madt e's la'ba'hoz hullt egy fe'szek,
> s egy zo:ld majom szaladt fele'je s ra'zta o:kle't:
> e'rezte ma'r, hogyan kezdo"dik az o:ro:kle't.
> Megvillant nagy szeme, fa'radt szemhe'ja e'gett.
> Legyintett. S ha'traszo'lt valami semmise'get.

Ez bizony Radnoti Miklos szemelyesen!

Udv,
Peter
+ - Vers (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Efraim Staub	
		A'lom

Szoke szalai szerte szallnak,
mint szelzilalt kalasz az erett tablan.
Fejet a'lomra hajtja, ugy szuszog.
Fogom kezet, s orkodom tarka a'lma'n.

Mit a'lmodik, ha ne'ha rebben,
mint gyors vere;braj? Riadva fordul,
majd ujra gyors mosoly. De lam a szaja randul,
s szemebol mar a konny, majdnem kicsordul.

Ki erti ezt? A gyermek a'lma
elmult napok szines. csaloka tukre.
Megfejtemi en sem tudom. Csak neznem
az a'gy szelen. Csodalnam mindorokre.
+ - gyermekneveles; reklamok; es meddig tart mindez (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

A gyermeknevelesrol:
 
Tobbszor felmerult, mit tehetunk a gyermekeikert,
mit csinaljtunk, hogy megmentsuk oket ugymond a mocsoktol.
A valasz elegge egyertelmu, megfelelo mintakat kell
adni a gyermeknek. Az ember alapvetoen utanozva
tanul es kulonosen fontos szamara a megfelelo
utanozhato minta kiskoraban. Mennel kisebb, annal
inkabb.
  Ha korulbelul 2-3 honapos korban elkezdjuk a versikek,
mondokak olvasasat, az nem csak a bensosegesebb egyuttletet,
a szokeszlet, mondatszerkezetek fejleszteset jelenti, 
hanem a kodoljuk a konyv, az olvasott es irott szo
becsuletet. Latja a csecsemo, hogy apu, anyu valahonnan
mondja neki mindazt, amit hall, a konyv igen becses lesz egesz
elete folyaman a szamara, mindig is ragaszkodni fog hozza,
es nem fogja tudni, honnan ered a konyv iranti vonzalma.
Egyeves koraig a legfogekonyabb, felmerhetetlen sok
dolog beultetheto a gyermekbe. A zene iranti erzek
peldaul komolyan kotodik a magzatkorhoz, a ful mar
belul is megfeleloen mukodik. Megtoltve a gyermeket
a megfelelo keszsegekkel,  harom eves kor utan
ezeket kepessegekke kell fejleszteni.

  A reklamokrol:

  A mai reklamok uzenetei  elsosorban a tudattalannak szolnak
es akkor hatolhatnak belenk, ha izgatottabb allapotban
vagyunk. Ezert hergelnek folyamatosan bennunket. 
  Nyilvan a hergelhetoseg fokai kulonbozoek. Lehet a 
figyelem egyebkent is szukseges osszpontositottsagat
felhasznalni, mint a kocsit vezetokkel teszik, amikor
elejuk nyomjak az ut menten es a hazfalakon a millio 
nagy reklamtablat. A kulonosebb zenei erzekenyseggel nem
rendelkezoknek nagyon jo a kemeny ritmusu zene, amely az
oserdei varazslok modszerevel hoz feszitettebb alllapotba.
 Olyan konnyuzenei darabok, amelyeket akar andalitonak is
nevezhetunk, nem a megfelelo reklamhordozok, ha a kereskedelmi
radiok ilyeneket jatszanak, altalaban nem kovetik reklamokkal,
azok inkabb a kemenyebb szamokhoz kotodnek.
  Ha valakinek kifinomultabb a zene iranti erzekenysege, akibol
a komolyzene szinte az extazisnak nevezheto erzeseket kelt,
mint peldaul Varga Gyorgybol, azok szamara a kereskedelmi radiok
musora dog unalom, ami termeszetes. Amin erdemes gondolkodni,
miert nincs a komolyzenei adokon, mint a Bartokon komolyabb 
reklam, nyilvan azert, mert nem eri meg a hirdetoknek. A darabokat
nem lehet megszakitani, a darab befejezesevel jaro katarzis,
elcsendesedes utan a hallgato figyelme inkabb a maga bensoje fele fordul
es semmi hatasa sincs a reklamnak. Azok, megfigyelheto, csak a hirek 
tajan jelennek meg. Ennek nyilvan megvan a maga kemeny gazdasagi
oka, a reklamipar nem szereti dobalni a penzt. 

  Meddig tart mindez?

  Termeszetesen addig, amig itt van a sok-sok cucc, amiket muszaj
reklamozni. A sok felesleges es artalmas vackot pedig addig
gyartjak, amig gyozzuk energiaval. Ennek az idoszaknak pedig nagyon
a vegehez kozeledunk. Lehet, hogy mar csak egy-ket ev es 100 dollar
felett lehet a koolaj ara, most kb. 12 $ a hordonkenti olajar. Akkor 
a sok cucc eltunesevel eltunik a reklamipar fenti modszerekkel   dolgozo
resze is, az allandoan feszitett, bombazott emberek elete ezzel
sokkal emberibbe, nyugodtabba valik. Mert meg nelkulozni sem fogunk
igazabol - remelhetoleg - viszont sokkal nyugodtabb, embersegesebb
lesz az eletunk. Igaz, a hatalmas valtozasok atelese nem lesz
egyszeru.
               Vegh Laszlo
+ - Varga Gyorgy (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves Varga Gyorgy,
legutobbi (asszem Vegh L-nak irt) leveled szemleletes bizonyiteka volt annak, h
ogy 
a muveltseg korantsem egyenlo a kultura(((hix.com)))ltsaggal. Kulonben nem 
tamadtad volna ilyen pokhendi, agressziv stilusban mindazt, amit egy alapvetoen
joszandeku iras tartalmazott, annak gazdajaval egyutt.
("Manners, Beavis, manners...")
Minden jot: hajdu zoltan

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS