Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX SZALON 335
Copyright (C) HIX
1993-03-01
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
		
A World Trade Center-ben tortent robbanas miatt elutaztam Londonba
egy hetre. A HIX-re vonatkozo leveleket csak utana fogom olvasni,
turelmetlensegre semmi ok.

Jozsi. /HIX/
1 Amerikai oktatas (mind)  31 sor     (cikkei)
2 Oktatasi egyveleg, amerikai kultura (mind)  74 sor     (cikkei)
3 =Legjobb iskola= (mind)  18 sor     (cikkei)
4 Oktatas az USA-ban (mind)  30 sor     (cikkei)
5 Versenyistallok=iskolak (mind)  20 sor     (cikkei)

+ - Amerikai oktatas (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Motto': Nem ismerem, u'gyhogy ideje hozza'szo'lnom.

Miko~zben nincsenek ke'tse'geim az amerikai oktata'si rendszer itt is
felemlegetett bajai felo~l, e's azt illeto"en, hogy a magyar (ku~lo~no~sen
also'bb szinten) jobb, tisztelettel felhi'vna'm az amerikai oktata'sro'l 
vitatkozo'k figyelme't ke't dologra:

1. Emle'keimben e'le'nken e'l egy Keressu~k Peto"fit ci'mu" megleheto"sen re'gi
   tv-sorozat. Az sem volt semmi, amit ott la'ttunk. Vagy felemlegessem, milyen
   zo~ldse'geket tud i'rni az egyetemi felve'teliken frissen e'rett ifju'sa'gunk
   kre'mje? Az adoma'zo'k na'lunk is tala'lhatnak e'pp ele'g pe'lda't.

2. Az amerikai iskola filozo'fia'ja tudtommal nagyon elte'r a magyare'to'l:
   magola's helyett ke'pesse'gfejleszte's, a re'szleteket (a konkre't ismeretet)
   majd megtala'lod a ko~nyvta'rban, kisza'molja a ge'p, stb. Az
   o~sszehasonli'to' tesztek viszont e'pp ezeket tudja'k viszonylag ko~nnyen
   me'rni. Nem ke'tse'gbe vonva, hogy az a'tlag (nem felte'tlen sza'mtani,
   inka'bb media'n vagy modusz) siralmas, az is e'rdekes, hogy a jo' iskola'kba
   ja'ro' amerikai dia'kok fel tudja'k szi'vni magukat a jo' egyetemek PhD
   szintje're egy la'tszo'lag nagyon rossz ke'pze's uta'n. Vagyis tanulni
   aze'rt meg kellett hogy tani'tsa'k o"ket abban a rossz hi'ru" rendszerben is.

Vitatkozne'k azzal, hogy a magyar egyetemek rosszak. Dia'kke'nt e'n is ezt 
gondoltam. De la'tva ma's egyetemeket is, ma'r nem vagyok erro"l meggyo"zo"dve.
Rosszul felszereltek, e's ez terme'szettudoma'nyos/mu"szaki te'ma'kban biztos
komoly korla't, akada'lya a korszeru" oktata'snak. A'ltala'ban sem kimagaslo'k.
De To'th drusza'mnak ellent mondva: aze'rt Bo~ro~cz Jo'ska lista'ja't pl. 
felte'tlen kiege'szi'tene'm azzal, hogy ha matekot akar valaki tanulni, akkor
erre pl. az ELTE TTK-na'l jobb helyet az elso" o~t e'vre nehe'z tala'lni.

Ko"ro~si Ga'bor
+ - Oktatasi egyveleg, amerikai kultura (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Toth Gabor megfigyelesei az undergrad. diakok viselkedeserol pontosan 
egyeznek az enyemekkel, s nemcsak a diakokra jellemzoek. Valami van "a 
levegoben" (vagyis nyilvan a hegemon kulturaban, ld. Leirer Laci 
postmaniadajat), ami miatt meg kell akadni valahol a 12-13 eves kor korul 
mentalitasban. Ott, ahol minden fekete-feher, es ahol a Laci altal emlitett, 
azonnali, komplikalatlan oromerzes korul forog a vilag.

Bennem is felmerult, hogy persze tulzok, meg hogy soteten latok, es hogy amit 
irtam, az csak a legszegenyebb, nagyvarosi belso keruletek iskolaira igaz. 
Kell, hogy legyenek jo iskolak VALAHOL. Ezert penteken megkerdeztem a 15 fos 
osztalyomat, hogy melyikuk kozepiskolajaban volt lovoldozes az alatt a 4 ev 
alatt, mig oda jartak. Az eredmeny: 2 azaz ketto volt, akieben nem 
lovoldoztek. Az egyikuk Becsben, a masik pedig Szo2ulban jart kozepiskolaba. 
A tobbiek kozul egy sem jart ugynevezett "innercity highschool"-ba. Tobbseguk 
kozeposztalybeli szulok gyereke es elovarosban (jobbara Orange countyban, ha 
ez mond valamit) nott fel. Tobbseguk koreai-, japan- illetve kinai-amerikai 
es nagyon igyekvoek. (Gazdasagszociologia orarol van szo, es 34-rol apadt le 
ennyire a diakok szama az elso heten, midon meglattak az atlag heti 38 
oldalnyi, a magyar kozepiskolai tortenelemkonyv nehezsegi fokan allo 
szovegbol allo olvasmanylistat. Egyebkent tipikusan a "feher" diakok adtak le 
az orat. A kollegaim kozott egyebkent tobben is vannak, akik felmondjak az 
eloadasaikban a kiadott olvasmanyokat, es sajat, az olvasmanyokrol szolo 
jegyzeteiket is szetosztjak a tanszek koltsegere xeroxozott formaban. [Vesd 
ossze, kiszinezofuzet.])

Mas. Az osszel tartott "East-Central European Societies" cimu kurzusomrol 
nehany elmeny. (Harmad- es negyedeves egyetemistakrol beszelunk.) Feladtam 
nekik kb. a Svejk elso 100 oldalat az elso heten, mintegy "csalinak". Majd 
pedig megprobaltuk megbeszelni a dolgot. Unszolasomra, hogy valahogy 
fogalmazzuk mar meg a Svejk altal kepviselt "allampolgari" magatartas 
lenyeget, az jutott egyikuknek az eszebe, hogy a Svejk a maganyos hos. Ez 
tetszett a tobbieknek is. (Megjegyzem, az itteni repuloteret ugy hivjak, hogy 
John Wayne International Airport es a kijaratnal egy ketszeres eletnagysagu, 
szinesre FESTETT kivont pisztolyos John Wayne-szobor talalhato.) Tehat ugye 
ertheto a dolog, kulturalisan.

Mas alkalommal levetitettem a "Megall az ido" cimu jelentos magyar filmet. 
Majd ismet csak probaltam valahogy kommentarra birni oket. Az hangzott el, 
hogy nehezen lehetett olvasni a kepalairast, valamint hogy lassu volt a film 
es unalmas. Tudakozodtam, milyen filmeket ismernek. A Dracula cimu film 
kerult elo: lattak. "Awsome" trukkok voltak benne, mondjak. (A kepalairasok 
egyebkent a "Szigoruan ellenorzott vonatok" videokopiajan is nehezen 
olvashatok. Es Milan Hrma1 [az utobbi fohose] szinten maganyos hos.)

Mas. Van az egyetemunknek egy Bp-re kihelyezett reszlege. Felkertek, hogy 
uljek be a bizottsagba, amely eldonti, mely diakokat tamogatjuk, hogy 1 evet 
Pesten tolthessenek. (5 helyre 5 jelentkezo volt, ugyhogy sok kart nem 
tettunk bennuk.) Mindenesetre, az otbol harman "political science" szakosok, 
es azt irtak be a jelentkezesi lapjukra, hogy "a kelet-europai politikai 
eletet" szeretnek tanulmanyozni. A harom kozul egyetlen egy sem tudott semmi 
ertelmeset mondani arrol, hogy ha azt hallja, "Kelet-Kozep-Europa", es hogy 
"nacionalizmus", akkor mi jut az eszebe. (Persze, egyikuk sem jart az oszi 
oramra, nyilvan azert!:-)))))

Elemi logikai bajok is vannak. No, nem folytatom.

Csak annyit meg, ne1mi megfontolas utan nem irom ala azt, hogy 
magabiztosabbak es jobban "onkifejeznek", pl. a diakjaink, mint masok. 
(Kulonoskeppen a veluk gazdasagfejlodesi szempontbol osszehasonlithato 
nemetekkel vagy franciakkal osszehasonlitva.) Ketsegtelen, hogy az itteni 
kommunikacio koznapi formaja rendkivul hatekony abban az ertelemben, hogy 
arra az esetre is vannak kesz, elegans es viszonylag artalmatlan formulak, 
amikor nincs erdemi mondanivalo. Az is roppant vonzo es javitja a 
kommunikacios hatekonysagot, hogy hianyoznak az Europaban mindenutt meglevo 
rendi vonasok (pl. a stilaris konvenciok szempontjabol). Ugyanakkor a 
Hopkinson es itt latott diakjaim tulnyomo tobbsegenek kifejezetten komoly 
onkifejezesi problemai vannak, s nemcsak irasban, de eloszoban is. Ez pedig, 
hogy is mondjam, snassz ebben a roppant modon mindent verbalizalo WASP 
kulturaban. (Vesd ossze, kedves ismerosom megfigyelesevel, aki szerint 
kiserletes uton ugy lehet megkulonboztetni a WASP kultura kepviseloit a nem-
WASP-oktol, hogy elmondunk egy viccet. A nem-WASP-ok joizut rohognek rajta, a 
WASP-ok pedig rezzenetlen arccal igy szolnak: "That's so funny!!")

Udv, jozsef
+ - =Legjobb iskola= (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Ami allitolag a Fazekas... 

Nem tudom, ezek ellen a legjobb iskolak ellen nekem mindig megvoltak a fenntar-
tasaim, bar en is volt Berzsenyis vagyok, ugyhogy akar fogadhatnam is a hodola-
tokat.

Altalaban a legjobb iskolak meghatarozasanal arra hivatkoznak hogy az adott
iskola hany nobeldijast, OKTV nyertest stb adott. Szerintem ez nem bizonyitja
egyertelmuen az iskola "legjobb"-sagat, azt hogy a tanari kar a legjobb 
lenne. Ezek az iskolak "elit" iskolak ahova alaposan megvalogatott gyerekek
kerulnek. Az adott tanarok altalaban kepesek arra hogy ennek a valogatott 
csoportnak  isa legtehetsegesebb diakjaibol eredmenyeket sajtoljanak ki, es igy
az iskola fenntartsa a statisztikai "elit" helyezeset. 
Kerdes hogy ez-e a pedagogiai siker magasfoka? Nem jelent-e legalabb ugyanilyen
eredmenyt ha egy tanar eleri azt hogy egy tanulo akinek komoly tanulmanyi 
problemai vannak atmegy az erettsegin? Nem sokkal jellemzobb-e ez egy tanar
pedagogiai keszsegere?
					Istvan
+ - Oktatas az USA-ban (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Oktatas az USA-ban                  

        Foleg Leirer Laci irasahoz csatlakozom. Eloszor is nem kell sem
"porosz", sem libertarianus (ultra mindent megengedo) modon tanitani, de
ha valasztanom kell, kozelebb lennek (egy picivel) az elsohoz, mint a ma-
sodikhoz. Sajnos egyik nagy baj, hogy a gyerekeknek otthon nics/sincs
semmi fegyelem, felelossegerzes, mert a szulok nem tudnak/akarnak/torodnek
evvel "foglalkozni". Dr. Spock volt az elso nagy bunos ebben -- tultett
Freud-on: minden eroltetes art a gyereknek es egy eletre szolo traumat
okozhat. 
            
      Bortonbe valo fickok voltak azok az "educator"ok, akik kitalaltak,
hogy "jatszva kell tanitani/tanulni". Minden mas csak farasztja es untatja
a tanulokat   
              
        Tudnek egy sereg remtortenetet ezekrol irni, de nincs ertelme. Le-
gyen itt csak egy. Egy baratom kislanya mar eleg jol beszelt franciaul    
(otthon tanitottak), mikor elkezdte az iskolaban espedig rogton a 3. kur-
zussal. (Elozetes vizsga utan itt lehet, ami az itteni szisztema erossege.)
A felevi projektjuk az volt, hogy egy szines abrat kellett kemenypapirra
SZINESSEL rajzolni, ami a "Clue" jatek u.n. francia valtozata lett volna --
kb. 5-6 szot franciaul kellett rairni a kulonbozo negyzetekre (ki es mivel
olte meg az aldozatot). Ezek utan a kislany at lett iratva egy privat isko-
laba, ahol az angolon kivul negy nyelvet vett fel. (Ha akart volna,
szanszkrittol japanig es kinaiig is tanulhatott volna credit-ert!)

        Sajnos nagyon zajos a vonalam es, mint a tegnapi level, ez is kisse
eltorzulva johet az olvasohoz.

        F. Miki
+ - Versenyistallok=iskolak (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Csak egy rovidke hozzaszolas Borocz Jozsihoz, akivel egyebkent egyetertek:
Tanulsagos megtekinteni a pl. Fizikai Szemle februari szamat.
Ebbol ugyanis kiderul, hogy legalabbis a mat./fiz. teren videken tavaly is
leteztek  diakok, tanarok, akik fizika ora cimen nem csak melegedtek a pa-
dokban az ilyen hideg politikai (SZALONban vagyunk) legkorben.
Most ehelyutt - mert nem ez a tema - nem akarok nagyon belemelyedni a Magyar-
orszag - Budapest viszonyba. Csak ugy velem, objektiven kellene szolni-->
Ugy latom, otthon a fent emlitett viszony (t.i.Bp-Hungary) hasonlo kicsit
a kelet-nyugat viszonyhoz: ahogy talaloan  vki mondta, az amerikaiaknak
(angoloknak) nem kifizetodo a tudoskodas, inkabb a bizniszbe mennek.
Ugy hiszem, a pesti iskolak egy jo reszet is mar csak a neve viszi, semhogy
szakmailag _annyira_ kimagasloak legyenek, s a diakok is inkabb menedzsernek
almodjak magukat, nem Bay Zoltan orokoseinek.
Ezzel szemben az orszag mas regioiban - s elsosorban a keleti megyekben -
a valoban meglevo magas munka nelkuliseg (t.i. a munkalehetosegek szinte
teljes hianya) nem hagy tul sok valasztast: menedzserre kicsi a kereslet,
a nyugati (es hazai) toke finoman szolva nem tolong, `tudomanyokat` tanul-
ni viszont lehet. Es teszik is.

Osvay Karoly

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS