Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX KORNYESZ 76
Copyright (C) HIX
1995-05-24
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Atomeromuvek / tenyesztes / grafit (mind)  49 sor     (cikkei)
2 Re: *** KORNYESZ *** #75 (mind)  2 sor     (cikkei)
3 Re: gazvezetek, szivargas.. (mind)  27 sor     (cikkei)
4 2-cikli (mind)  62 sor     (cikkei)
5 biologiai szennyviztisztitas (mind)  40 sor     (cikkei)
6 Biciklizes varosban (mind)  15 sor     (cikkei)
7 Allatok temetkezese (mind)  12 sor     (cikkei)

+ - Atomeromuvek / tenyesztes / grafit (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok,

  Elnezest, ha hulyeseget mondok, de egy altalanos iskolas koromban fizika
versenyen nyert konyvbol idezek, emlekezetbol. Ket kulon kerdesrol is,
a grafit-rol, es a tenyesztesrol (azaz plutonium eloallitasrol). Ha
baromsagot mondok, javitsatok ki.
  Az atomeromuvekben a hasadas soran keletkezo neutronok igen nagy
energiajuak, es e miatt nem igazan tudnak tovabbi hasadasokat okozni
(szemleletesen: olyan nagy a sebesseguk, hogy rettento gyorsan atmennek
az uran magon, es nincs ido reakciora). A lelassitasra minel kisebb
tomegu magokra van szukseg, es raadasul olyanra, ami nem reagal a
rohangalo neutronnal, csak rugalmasan utkozik vele (tul nagy magokrol
minimalis energiaveszteseggel visszapattan, mig kis magnak eleg nagy
energiat at tud adni). Ket anyag van divatban: viz (benne hidrogen!)
illetve szen (graffit). A ket modszer kozott rengeteg kulonbseg van,
de egy nagyon lenyeges a biztonsag szempontjabol: a hotagulasuk. A
vizzel moderalt (neutron lassitas) reaktorok ha megszaladnak (azaz 
elkezdenek egyre tobb neutronok szaladgalni -- a folyamat exponencialis
egy darabig), akkor felmelegszik. A viz kitagul, a moderalas hatasfoka
lecsokken, es a reaktor leall. Ez az, amiert a vizes reaktorok rettento
biztonsagosak: ha semmi sem mukodik, akkor sem lehet semmi komoly
problemat okozni, meg szandekosan sem (vedi sajat magat). A graffit-os
sajnos ezt nem tudja. Paks vizes reaktor, Csernobil graffitos. 
  A plutonium tenyesztesre en kicsit maskepp emlekszem. Ott ugy tervezik a
reaktort, hogy a moderalas sokkal kisebb hatasfoku legyen. E miatt rettento
nagy a neutron fluxus a reaktorban, megsem szalad meg, mert a befogas
es az ujrahasitas valoszinusege nagyon kicsi (ellentetben a hagyomanyos
konstrukcioval, ahol ez igen nagy). A reaktor rengeteg neutront termel.
Ezt hasznaljak plutonium eloallitasara: a blokkot korbepakoljak uran
238-cal, ami szereti befogni a neutronokat, csinal egy beta bomlast, es
plutonium 239 lesz belole. A legfobb konstrukcios problema, hogy ezt a
reaktort nem igazan lehet vizzel huteni, az elsodleges hutest folyekony
natriummal csinaljak. A natriumot viszont vizzel hutik egy hocserelo
kozbeiktatasaval. Szamomra ez tunik a leggyengebb pontnak. Aki emlekszik
meg kemiabol a natrium + viz reakciora, az tudja mirol beszelek. Vannak
gazdasagi megfontolasok is: a reaktorban ha jol emlekszem nagyon erosen
dusitott uran szukseges. A normal reaktorban a 235 uran (ez az, ami
igazan hajtja a reaktort) aranya par szazalek (3 remlik, de nem vagyok
biztos), mig a tenyesztoben majdnem 100 (97-re emlekszem). A termesztben
mintha 0.5 % lenne az arany, es uran fluorid vegtelen szamu diffundalasaval,
centrifugalasaval dusitanak (eszement draga modszer). A konstrukcios
koltsegek szinten osszehasonlithatatlanok. A kockazok hasonloan nagyon
masok (hasonlitsuk ossze Csernobil balesetet az osszes tobbivel). Mindezek
miatt polgari celra jelenleg nem eri meg a tenyesztes. A fo (kizarolagos)
vevok a katonak, akiknek a szep kis bombacskaik plutoniumbol kell legyenek, 
hogy kicsik legyenek. Nekik nem szamit a penz. A konyv, ami kb. 15 eves,
osszesen 10-nel kevesebb tenyeszto reaktor van feltuntetve.

Gyula (fizikus, aki csak elmeletben jo, gyakorlatrol foggalma sincs)
+ - Re: *** KORNYESZ *** #75 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

please discontinue my subscription.  I'll be away.
Thanks
+ - Re: gazvezetek, szivargas.. (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves Pal, es aki(t) meg erdekel(t) a gazvezetek(ben),

> A XVI. keruletben evekkel ezelott tortent olyan gazrobbanas, ahol
> olyan haz dolt romba, amibe a gaz nem is volt bevezetve, de az utcai
> vezetekbol az beszivargott a pincebe. Az is foldgaz volt.

Ja. Ha tenyleg vannak a kozvetlen kozelben lakoepuletek, akkor a gaz-
vezeteket ugy kell megepiteni, hogy a potencialis szivargas konnyebben
talaljon maganak utat felfele, mint oldaliranyu csatornakon. Ezert
lehet, hogy megiscsak buzlik valami, mert meg aszfaltozott ut alatt is
vezetni akarjak a vezeteket. "B" megoldas, hogy a veszelyeztetett lako-
hazak pinceibe gazveszelyjelzoket kell szerelni. A gazmuvek most mar
biztosan fut a penze utan, szerintem meg ebbe is belemegy (tisztesseges
gazdetektorok koltsege meresi helyenkent kb. 400 eFt + a riaszto jelzes
bekuldese a kozpontba).

A telkek eszmei ertekenek csokkeneserol: hmmm. Igazad van, aki szeretne
eladni a hazat, az tenyleg milliokat bukhat. A tenyleges ertekvesztes
pontos merese nehez, mert a Gazmuvek es a lakok ellenerdekeltek (nincs
jo kozepertek sem). Masreszt, az infrastruktura valtozasa miatti ertek-
csokkenest/erteknovekedest nem lehet mindig a lakokkal megosztani.
Mekkora felhordules lenne, ha a vezetekes gaz bekotesekor nem csak a
halozatfejlesztesi hozzajarulast hajtanak be a lakokon, hanem a becsult
erteknovekedest is... Mas kerdes, hogy elvben az allam van a polgarok
joleteert es nem forditva. De ez mar inkabb SZALON-tema.

Udv: Laci
+ - 2-cikli (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves Csussz, es bicajosok,

Kerekparos technikai ismeretek jo es olcso forrasai Magyarorszagon dr Nagy
Sandor Bicajoskonyv es Kerekparosok konyve c. muvei. A ket konyv az azonos
szerzo es a hasonlo cim ellenere elegge diszjunkt, de mind a ketto tele van
hasznos ismeretekkel, mindez N.S. fantasztikusan elvezetes stilusaban elo-
adva. Ez elsosorban azoknak az erdeklodoknek szol, akik most karacsonyra
kaptak/vettek biciklit es meg nagyon uj husok. Van persze szep szines, A4,
karton boritoju biciklis konyv is, ha valaki nem tudja hova tenni a penzet.

A varosi kozlekedes. Hm. Szemely szerint en napi csatakat vivok az autosok-
kal, de -- talan sajat erdekukben -- egy-ket bunkotol eltekintve meglepoen
ovatosak es udvariasak. Legudvariasabbak a buszvezetok, pedig OKET meg ak-
kor is elengedem, ha emiatt fel kell maszni a jardaszegelyre (vegyetek fi-
gyelembe, hogy egy buszban egyszerre 50-100 embert lehet megszivatni, pedig
pont _ok_ nem ezt erdemlik).

Amire ugyelni kell: varosban nem mindig erdemes betartani azt a szabalyt,
hogy "a sav jobb szelen tekerj, hogy elferjenek melletted az autok".
Ugyanis ha elfer, akkor majd megprobal kielozni. Persze ez csak nehany
kritikus helyen lenyeges, altalaban boven van hely EGY biciklis es egy
auto szamara, a busz- es teherautosoforoknek pedig van onkritikajuk
(es sok-szazezer kilometeres gyakorlatuk).

Most jonnek a varosi biciklizes hatranyai, TAPASZTALATBOL.

1. A kerekparsav levalasztasa onmagaban nem eleg, a biciklistak igenyeseb-
   bek az utburkolattal szemben (a kerekbe fujt levegon es az elso villa
   enyhe hajlatan kivul nincs rugozas).

2. Az autok budosek es fustolnek. A mezonyt messze megelozve buzolog a ket-
   utemuek minden tipusa, meg az oreg, lestrapalt dizelmotoros autok, te-
   herautok es a roman + szovjet kereskedobuszok (lengyelek mar nincsenek).

3. Az utburkolatok gyalazatos minoseguek, tele katyuval, repedessel, a leg-
   valtozatosabb helyeken jo melyre sullyesztett csatornafedelekkel es le-
   folyokkal. Kulon elvezet a kockakoves ut ez az utburkolatbol magasan
   kiemelkedo villamossin. Figyelem: a villamossineket nem szabad nagyon
   hegyes szogben keresztezni (hegyes alatt szaraz idoben <20, vizes
   idoben <45 fokot ertek).

4. A hidak feljaroi es nehany dombos terulet biciklirol nezve sokkal mere-
   dekebb, mint akar gyalog vagy autobol.

5. Nem csak esoben rossz biciklizni, hanem eso utan is. Hiaba van sarvedom,
   ha az autok felcsapjak ram a pocsolyak tartalmat. Ritka ! kivetellel.
   Meg ha't a sarvedo is csak a viz es sar nagyjat fogja meg.

En egy hetig jartam autoval munkahelyemre, de nem tudtam 60 perc ala
leszoritani az idot (pedig meg parkolohelyet sem kellett keresgelnem). 
A BKV (Budapesti Szardinia Vallalat) jarmuvein a negy atszallas miatt
ugyanez 70-75 perc. Biciklivel hazafele mar 40-45 perc, a munkaba inkabb
50 perc az ut (kb 15 km), ilyenkor nem sietek, mert nem jo nagyon kime-
legedni. Szoval en a biciklit erosen versenykepesnek erzem. Az autosoktol
tobb helyen lehetne egy-egy savot ellopni, szamomra most pont a Kerepesi
ut kifele meno oldalan jonne jol egy.

De az autosok mindig kemenyen vedeni fogjak az uttestet a kerekparosoktol,
es mivel a donteshozok tobbsegukben autosok, nagy csata lesz egy-egy sav
megnyerese.

Udv: Laci
+ - biologiai szennyviztisztitas (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Krisztian majus 22.i kerdesere:  az altalad emlitett novenyekkel es mas 
biologiai organizmusokkal torteno szennyviztisztitasrol legtobbet John Todd 
munkaibol tudhatsz meg.  A legujabb es talan legatfogobb a kovetkezo:

Todd, John and Nancy Jack Todd.  (1994)  From ecocities to living machines: 
 Principles of ecological design.  North Atlantic Books, Berkeley, CA, 185 
p. (1984-es atdolgozott kiadas)

John Todd (egyik fo) mestere Blockminster Fuller, a geodesic 
(gombszelet-formaju) kupola es mas erdekessegek feltalaloja volt.

Novenyekre (pl. tavirozsara) epulo szennyviztisztito rendszer mukodik, mar 
tobb mint prototipus szinten, tobb helyen.  En egyet lattam, Ben & Jerry's 
fagylaltgyaraban Vermontban 3-4 eve, de vannak onkormanyzati szintu telepek 
is, legalabbis az USA-ban.  Szerintem ha archeologusokat megkerdeznenk, 
kiderulne hogy tobbszaz eves kulturak tudataban voltak es szamitottak a 
termeszeti okoszisztemak altal nyujtott viztisztitasi szolgaltatasra, ha azt 
nem is irtak le olyan szbatosan mint ma egy tervezoiroda.  A "living 
machine", ahogy John Todd nevezi termeszetbeni megfeleloje a mesterseges 
(vagy termeszetes) mocsar (constructed wetland). mint pl. a Kis-Balaton.  Ez 
az utobbi evekben a Tatai to megtisztitasanal is szoba kerult, az Altal-er 
Vertesszolos alatti medenceje kinalt megfelelo lehetoseget a mocsar 
letesitesere.  A "living machine" persze nem csinal csodat, vannak 
vegyuletek amiket le lehet bontatni kornyezetre veszelytelen komponensekre, 
es vannak masok amiket nem.  Tehat tovabbra is kerdes a szedimentacio soran 
keletkezett uledek sorsa.  Pl. nehezfemek nyilvan nehezfemek a "tisztitas" 
utan is, csak legfeljebb koncentralodnak es immobilizalodnak.  A szerves 
szennyezok egy jo reszet viszont a novenyek, allatok (pl. csigak) es fokent 
bacik szepen lebontjak.

A toxikus vegtermekekkel kapcsolatos elhelyezesi gondok szerintem szepen 
mutatjak, hogy a szennyviz (es mas) problemakat is leghatekonyabban az input 
oldalon lehet kezelni (tehat tervezzunk rendszereket amik kevesebb 
szennyvizet etc. termelnek, illetve a termelt karosnak velt mellektermek 
zart ciklusban ujrafelhasznalhato, kivonhato stb.) , ha nem akarunk 
valakinek a jovoben komolyabb fejfajast okozni.

Udv,

Pinter Laci
+ - Biciklizes varosban (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

A legutolso szamban   igen szepen ecsetelte a  
biciklizes elonyeit, amivel csak egyeterteni tudok. Ezenfelul azonban  
meg azt se hagyjuk ki az elonyok kozul, hogy sokszor sokkal gyorsabb  
az autonal vagy a tomegkozlekedesnel is (nem beszelve az arakrol, de  
hat azt mar leirtak). Ehhez mindossze az kell, hogy sikeruljon  
elhoditani helyet az autoktol, valamint az autosok ne ellensegnek, a  
kozlekedest akadalyozo tenyezonek tekintsek a kerekparosokat. Ez itt  
Berlinben mar mukodik, senki nincs felhaborodva a bicikliseken,  
egyenrangu resztvevoi a forgalomnek. Vannak budapesti tapasztalataim  
is, nem tul fenyesek, de azert eddig minden alkalommal tuleltem oket.  
Mindenesetre szerintem Pesten nagyon jol mukodhetne a dolog, ha... de  
fogalmam sincs,hogy hogy lehetne valamit ez ugyben tenni, pedig igen  
jo lenne.

Udv: Tar Miklos
+ - Allatok temetkezese (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Dr.Popik Ervin Tanar Ur kerdese a SOTE Transzplantacios es Sebeszeti 
Klinikarol:

Van-e az emberen kivul olyan eloleny, amely a halottait a fold ala 
eltemeti? Orvostanhallgatokat es orvosokat oktatok, es nem tudok erre 
a kerdesre valaszolni. Etimologiailag felmerult bennem: Humus = 
humanus? 

                    Valaszokat varva, tisztelettel:


                                                Dr.Popik Ervin

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS