1. |
Olommentes benzin (mind) |
15 sor |
(cikkei) |
2. |
igen, igen, kivetelek (mind) |
5 sor |
(cikkei) |
3. |
kotelezo testneveles (mind) |
12 sor |
(cikkei) |
4. |
=gazolaj es olom= (mind) |
43 sor |
(cikkei) |
5. |
Hungary. A Renaissance in Eastern Europe (mind) |
95 sor |
(cikkei) |
6. |
Olommentes benzin (mind) |
45 sor |
(cikkei) |
7. |
Olom a benzinben (mind) |
27 sor |
(cikkei) |
8. |
Rhode Island (mind) |
7 sor |
(cikkei) |
9. |
olommentes (mind) |
24 sor |
(cikkei) |
|
+ - | Olommentes benzin (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Az automotorok egyik jellemzoje a kompresszio. Minel nagyobb , annal jobb
teljesitmenyu lehet a motor. Csakhogy a benzinek nem turik a kompressziot,
ha nem elegge elagazoak. Erre jellemzo, hogy hany % izooktannal egyenerteku
kompressziot visel el a benzin. A tiszta izooktan a 100.
A normal benzin tele van elagazatlan szxenhidrogennel. Ezek nem viselik a
kompressziot, a gyujto szikra elott robbannak (kopog a motor). Az olom -
ami nemas, mint olom tetra etil, vagy hasonlo, javitja a benzin kompresszio
kepesseget, magyaran, az ezt tartalmazo benzinek nagyobb suritesi aranyt
kepesek elviselni.
Az olommentes benzinre epitett kocsik suritesi aranya - ha jol tudom -
kisebb, ezert mehetnek normal, (azaz izooktannal foljavitott) benzinnel.
Udvozlettel: Cser Ferenc
|
+ - | igen, igen, kivetelek (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Hat persze, ezt el is felejtettem. Tehat elnezest azoktol, akit ez
megbantott. Nem is jutott eszembe, hogy valaki nem az agya 100%-os
magyar zonajabol olvassa - mero onzes. Viszont szerintem a kivetelek
kozott ez ugy is feljon, ugy hogy nem csodalkozom, hogy senki nem
tiltakozott :-). E
|
+ - | kotelezo testneveles (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Kedves Tippelok,
surgos ugyben kernek segitseget. Dul a vita a szegedi JATE-n a testneveles
kotelezo vagy szolgaltatas jellegerol, nemsokara egyetemi tanacs dont rola.
Kerek mindenkit, aki teheti irja meg nekem ket szoban, mi a helyzet ott
ezzel, ahol eppen o van. Magyaran az erdekelne, kotelezo-e, ki lehet-e valtani
massal, csak szolgaltatas stb.
Kerlek benneteket, a valaszt nekem zimezzetek, mert idehaza a TIPP erkezese
neha bizonytalan.
Nagyon koszonom,
Kokas Karoly (JATE) >
|
+ - | =gazolaj es olom= (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
A gazolajos es a benzines autok nem egyforman szennyeznek. A
gazolajosak sokkal tobb szilard anyagot (korom) eregetnek, erre
a koromra rengeteg el nem egett szenhidrogen kotodhet, de mivel
a vizet is feluletere koti, ezert a vizoldhato anyagokat is siman
szallitgatja ide-oda. Ennek koszonhetjuk, hogy eloszor a kutyak
lesznek tudorakosak, de rendes dozisnak vannak kiteve a gyerekek
is, mert a reszecskek lefele szalltukban tomorodnek. Rendesen
hozzajarul az allergia elterjedesehez is. Rendesebb viszont a
dizeles auto az egyeb fajlogos szennyezok gyartasaban, de csak
abban az esetben, ha az autot rendesen beallitottak (ezzel
szemben az otthoni buszsoforok azt terjesztik, hogy csak akkor
huz jol az auto, ha kormol, errol ld elobb).
Az olom alapfeladata, hogy megakadalyozza a kopogast, ami annak a
hallhato jele, hogy az eges a belsoegesu motorban nem tokeletes.
Csak ugy megjegyzem, ha egy autot hagyuink kopogni, akkor a motor
oktanszamigenyet is megnoveljuk es rendesen kopatjuk is. Az olom
masodsorban elvegzi a szelepek passzivizalasat is, igy igazad van,
hogy bizonyos kenesi feladatot is ellat, sajnos a katalizatort nem
keni, hanem elkeni, eltomiti az aktiv helyeket, ezert ilyen rend-
szerben nem gazdasagos hasznalni (lehetni lehet, csak megoli a
katalizatort es akkor sokkal hamarabb kell rakolteni, ugyanakkor
ez gazdasagos a katalizatorgyartoknak). A nem katalizatoros autok
gazdai akkor jarnak el kornyezetbarat modon, ha egyszer olommenteset,
egyszer olmosat vesznek. Ha a motorolajba a szelepkeno komponenst
beepitettek, ezt ha jol tudom a legtobb SG API jelolesu olaj
hozza, akkor az olommentesbol lehet tobbet is tankolni, de egy kis
szelepvedelem nem art. Egy rendesen kopott szelep arthat annyit, mint
egy keves olom.
Remelem ez volt a valasz, ha tobbet szeretnel tudni, akkor szivesen
valaszolok (persze egy egesz disszertacionyi anyagot ne varj, de
irodalomlistat is szivesen adok). Most a benzines szakmat az un.
ujrakevert (reformulated) benzin temaja foglalkoztatja, ahol az
oxigentartalmu vegyuletek felelosege, hogy csokkentsek az emissziot,
ugyanakkor javitsak a kompresszioturest. Az olajokkal sokat nem kell
torodni, felteve, ha betartod a csereperiodusi javaslatot.
Szekely Zoltan: A Magyar Helyesiras Szabalyai akarhany kotetben
beszerezhetok a konyves boltokban (igy kulon, mert vannak konyves
boltok es konyvesboltok). Kulonben hagyjal beken!
kovacsba
|
+ - | Hungary. A Renaissance in Eastern Europe (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Az alabbi levelet jun. 5-en elkuldtem a TIPP-nek, de nem
jott rola TIPP nyugta, es nem lattam az ide erkezett
TIPP-ekben sem (azt sem lattam, hogy mas valaki "elirta
volna" elolem a temat). Ezert ugy gondolom, hogy a
levelet megette egy "mailer-daemon", es elkulom ismet.
Habar azota egy kicsit kopott az aktualitasa. -- Meg egy
kerdes: a hirdetest es a cikkeket a Newsweek europai
kiadasaban olvastam. Megjelent-e ezekbol valami
Amerikaban is?
----------- jun. 5-i level ismetlese ------------------
Elorebocsatom, hogy elnezest kerek, ha az alabbiakat mar
mas is megirta. A TIPP sokszor kesedelmesen erkezik
Magyarorszagra, olykor egyes szamok ki is maradnak, ezert
nem tudhatom, hogy mas nem irta-e meg.
----------------------------------------------------------
A Newsweek (europai kiadasa) jun 1 szamaban 12 oldalas
hirdetes jelent meg a "Special advertising section"-ban.
A szoveget irta: Jason Forsythe, "a New York based
journalist".
Az egesz hirdetesi rovat cime:
Hungary. A Renaissance in Eastern Europe
Az egyes cikkek cimei:
The Hungarian Renaissance. Central Europe's Rising Star
rejoins the West
"We will have a full-fledged market economy" Kadar Bela
interju
Hungary moves to join the EC
Investing in the future. Foreign companies see
opportunities in the new Hungary
A Cultural Crossroads
Budapest steps out (EXPO 96)
Banking on a New Era. Hungary's banks build on a legacy
of reform
-- es egy sor fel- ill. egeszoldalas hirdetes (IBUSz,
MALEV, Pannonia szallodak stb.)
---------------------------------
Ugyanebben a Newsweek szamban meg ketszer emlitodik
Magyarorszag.
Egy hosszabb cikk ("Opening up the Airwaves. In Eastern
Europe, a call on governments to end their TV monopolies"
38-39. old.) foglalkozik a kormanyok es a TV viszonyaval
Lengyelorszagban, a Cseh es Szlovak Koztarsasagban es
Magyarorszagon. Ennek osszegzese egy kulon box-ban:
"Poland
What's happening: Chaos. A private broadcaster is
challenging the state's authority
The outlook: Poor. Top officials are locked in a bitter
battle for control of the airwaves.
Hungary
What's happening: One private show is permited, but the
media law has yet to pass.
The outlook: Mixed. Changes are due, but the government
is feuding with its own TV boss.
Czechoslovakia
What's happening: Legislators have agreed on a law for
commercial TV.
The outlook: Better. Commercial stations may be able to
share time on OK3"
-----------------
Ugyanebben a Newsweek szamban a Rio de Janeiro-i
konferencia alkalmabol "Special Report" rovatban tobb cikk
foglalkozik kornyezetvedelmi problemakkal. Az egyik
cikkhez tartozo kulon box (30. old.):
"Good news. Sick and tired of dirty air, Hungary has
put strict emission controls on automobiles"
----------------------------
Zimanyi Magda
|
+ - | Olommentes benzin (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Kedves Osvay Karcsi!
Kerdesed elso pontjara annyit tudok valaszolni, hogy a dizel motoroknal a korom-
szennyezes mindig problemat okozott, bar a korszeru szemelyautoknal ezt alapo-
san leszoritottak. A svajci tervekrol nincsenek hireim.
Masodik pont.
A motorbenzinbe azert kerult olom, pontosabban egyfajta olom tartalmu vegyulet
(valamilyen meta, vagy tetakrilat, vegyesz kollegak majd pontositjak), hogy az
alacsonyabb oktanszamu benzint "feljavitsak", jobb kompresszio turest erjenek
el. Igy a benzin magasabb oktanszamuval volt egyenerteku, gyengebb minosege
ellenere.
Katalizator - olmos benzin, nem katalizatoros - olommentes stb.
A katalizatort, mely a kipufogpogazokat tisztitja, az olomtartalmu egestermek
tonkreteszi. Ezert nem lehet olmos benzint hasznalni ilyen autoban.
Azonban az olommentes benzin hasznalhatosaga fuggetlen attol, hogy van-e kata-
lizator az autoban, vagy nincs. Ez attol fugg, hogy milyen konstrukcioju a
motor. A korabban a motoroknal beterveztek a fent emlitett olomtartalmu
vegyulet keno hatasat is, igy ezek a motorok igenylik az olmos benzint, hosszu-
tavon karositja oket az olommentes benzinnel valo uzemeltetes.
A korszerubb konstrukcioknal ez a "plusz" kenohatas mar nem szukseges, a motor
kenesi rendszere es kialakitasa onmagaban is eleg.
Tehat:
Katalizatoros autoba - csak olommentes benzin,
Nem katalizatorosba - regi tipus, olmos,
- uj tipus, elvileg mindegy.
Nehany kiegeszites.
Ismerek olyan autosokat, akik regebbi tervezesu autoikkal is csak minden harma-
dikra tankolnak olmos benzint, bar itt nyugati autokrol van szo, s a kockazta-
tas oka, hogy naluk, Nemetorszagban, mar csak a legdragabb benzinfajtak olmosak.
Nem-katalizatoros autoknal jo tampont az olommentes benzin hasznalhatosagahoz,
ha ugyanaz a model kaphato katalizatorral is. Ez ertelemszeruen azt jelenti,
hogy a motort mar ugy terveztek, hogy olom nelkul is fut.
A legbiztosabb persze, ha a gyarto ajanlasat vesszuk figyelembe. Ez manapsag
nem-katalizatoros autoknal is altalaban az olommentes benzin, mivel a szennye-
zes mar ezzel is kedvezobb.
A teljesseg igenye nelkul ennyire futotta. Egyebkent erdekes, hogy sok mas
autos-muszaki ujdonsaggal ellentetben ez a katalizator kerdes milyen zavaros
meg ma is az autos koztudatban. Nemreg odahaza egy "meno" Shell kutnal untattam
ugyanezzel egy kutast, miutan nem ertette, hogy nem-katalizatoros motorkerkpa-
romba mert rakok olommentes benzint. A szemebol lattam, biztos benne, hogy nem
jutok el a kovetkezo sarokig sem.
Kassai Andras
|
+ - | Olom a benzinben (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
A benzinbe olom-tetraetil nevu vegyultet tesznek, abbol a celbol, hogy
a benzin kompressziotureset, vagyis oktanszamat javitsak. Egestermekei a
kipufogogazzal tavoznak. Az olom-tetraetil
(OT) es egestermekei, mint szinte minden nehezfem tartalmu szerves vegyulet
rendkivul mergezo. Az olom vegyultek kulonosen rossz tulajdonsaga az, hogy
lassan urulnek ki a szervezetbol, lerakodnak a csontokban, borben, hajban, stb.
Az olommentes benzinben mas anyagokat, pl. aromas szenhidrogeneket hasznalnak
oktanszam javitasra. Ezek a vegyultek altalaban elegnek a motorban, ha megsem,
akkor a katalizatorok oxidaljak el szendioxidda es vizze. Ha azonban megis
kijutnak a kipufogo gazzal (pl. hideginditas vagy rosszul beallitott
uzemanyagadagolo eseten), akkor legalabb olyan karosak, mint az olomvegyultek,
mivel rakkelto hatasuak.
Tudtommal legtobb nyugati nem katalizatoros gepkocsiba lehet olommentes
benzint tolteni (habar a fentiekben irt okokbol ez nem igazan kornyezetkimelo
megoldas), bar ebben az esetben gyakrabban kell ellenoriztetni az
uzemanyagadagolot. A keleti kocsik kozul a Daciaba szinten lehet olommentes
benzint tolteni.
Erdemes tudni, hogy Budapesten eppen az OT tartalmu benzin hasznalata
miatt a nemzetkozi szabvanyokban eloirtnal joval magasabb a levego olomvegyulet
koncentracioja. A belvarosban lako gyermekek hajaban az olomtartalom
tobbszorose a nyugat-europai atlagnak. Ebben a sok nem katalizatoros kocsi
mellett a nagy forgalomnak is komoly szerepe van. En ugy gondolom (ugy is mint
budapesti lakos), hogy a Budapestet elkerulo korgyuru (M0-s autopalya)
megepitese nemcsak infrastrukturalis, hanem kozegeszsegugyi szempontbol is
nagyon kivanatos lenne.
Szabo Kalman
|
+ - | Rhode Island (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Kedves TIPP-elok!
Van-e valaki, aki a University of Rhode Island-on tanul vagy dolgozik?
Kerem, ha van , jelentkezzen, koszonom:
Pocsi Laszlo
|
+ - | olommentes (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Az olomadalekot a benzin/levego keverek kompresszioturesenek javitasara,
vagy mas szoval az oktanszam novelesere teszik bele a benzinbe. A benzin-
motorokban a kevereknek a gyujtogyertya szikrajanak hatasara kell robbannia,
es nem magatol. Alacsony oktamszamu benzin es levego kevereke a nyomas
hatasara a gyujtasi idopont elott robban, emiatt "kopog" vagy "cso2ro2g" a
motor. Ma mar leteznek mas - de valamivel dragabb - adalekanyagok, amivel
el tudjak erni a magasabb oktanszamot, es nem mergezik annyira a kornye-
zetet, mint az olom. (Erdekes megjegyezni, hogy "jobb helyeken" az olom-
mentes benzint a magasabb eloallitasi koltseg ellenere olcsobban adjak.)
A katalizatoros autokban azert nem szabad olomtartalmu benzint
hasznalmi, mert az olomadalek tonkreteszi a katalizatort. (A katalizator
a kipufogazban levo, kornyezetre karos anyagokat - olaj, korom, stb.
tavolitja el, valoban hatekonyan). Korszeru, de nem katalizatoros autokban
olomadalekos es olommentes benzint egyarant lehet hasznalni, ez altalaban
benne van az auto "gepkonyveben", katalizatoros autokban csak olommentest.
Egyes regebbi autok motorja csak olomtartalmu benzinnel hasznalhato
(pl. az 1200-1600-as Ladak, stb.). Tudomasom szerint azokban az autokban,
amikben mindket fajta benzin hasznalata megengedett, nem okoz problemat a
ket benzinfajta keverese, vegyes hasznalata.
A dizel motorok elvileg kornyezetbaratabbak (de szep szo) mint
a benzin motorok, de sajnos budosebbek es ha nincsenek tokeletesen
beallitva, fustolnek. Megertenem a Svajciakat (ha a hir igaz). Azt egyebkent
nem hiszem, hogy kitiltanak, legfeljebb az arusitasat allitjak le!
Naday Istvan
|
|