Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX HANG 482
Copyright (C) HIX
1999-07-10
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Szamitogepes zeneszerzes (mind)  73 sor     (cikkei)
2 Bartok zeneje (mind)  50 sor     (cikkei)
3 zene (mind)  122 sor     (cikkei)

+ - Szamitogepes zeneszerzes (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Hallo hallo !
A hetvenes evek vegen  szamitogepprogramozo voltam egy nagy-
vallalatnal. Akkor mar ismertem a lehetseges nepdalszerkezeteket.
Elhataroztam, hogy nepdaliro programot fogok irni. Elolvastam egy
sajna azota elfelejtett cimu irast a szamitogepes zeneszerzesrol.
Nem volt benne igazan sok eredeti otlet, ha csak nem a veletlenszam-
fuggveny alkalmazasanak bizonyos szabalyai es alkalmazhatosaguk.

En melodiageneralo programot irtam az akkor divatos PL1 nyelven.
Sok parametert kellett megadni, majd bizonyos futasido utan az
eredmeny egy negyjegyu szamokbol allo szamsor volt, ahol az elso
ket jegy a hangmagassagra utalt, a masodik ketto pedig a hang
hosszat adta meg. Az output adathordozoja lyukszallag volt,
amit egy masik  programom kepes volt lejatszani.

Emlekeim szerint az alabbi parametereket lehetett megadni:
- A dal tempoja metronom szerint,
- A dal sorainak szama,
- Egy sor utemjeinek szama,
- A nepdal alapveto szerkezetere utalo jel
   (regi stilus - ujstilus - stilustalan),
- Ujstiluson belul megadhato volt kotott szerkezet. Mint
   A,A5,B,A (ahol A5 az elso sor kvinttel emelt valtozata.  Vagy
   A,Avv,B,B5 (ahol vv azt jelenti, hogy 2 hang elteres engedelyezett),
- Tovabbi reszletbemeno stilusjegykod
   (kupolas dalszerkezet - ereszkedo dalszerkezet - stb),
- Hangnemi kikotesek  Peldaul A moll vagy D dur.
   Spec esetben itt megadhatok voltak a hasznalhato hangok.
   Ezzel a parameterrel barmilyen hangsor programozhato volt.
- Legnagyobb engedelyezett hangkoz (felhangban megadva),
- A ritmika komplikaltsagara utalo kod,
- Szinkopak engedelyezese vagy tiltasa.
Volt meg nehany parameter, amikre nem emlekszem.
Tehat a kitoltes utan elkezdett dolgozni a program.
A program tartalmazta az osszes lehetseges egyutemen beluli
ritmuskepletet. Veletleszamgeneratorral addig valogattam belole,
amig a parameterek altal megadott torvenyszerusegeknek meg nem
felelt. A ritmuskeplet megadja mar, hogy abban az utemben hany 
darab hangra van szukseg. Ezeket kell tehat generalni. Egy hangot
a magassaga es a hossza jellemez. A konkret hosszak mar meg-
hatarozhatok a megadott tempobol illetve a kivalasztott ritmuskep-
letbol. Kovetkezik a hangmagassag meghatarozasa. Ezt is veletlen-
szamgenerator segitsegevel valasztjuk ki. Addig valogatunk, amig
a parameterek rogzitette torvenyszerusegeknek meg nem felel.
Ez nem egyszeru feladat, mert a korabban generalt hangokat is fi-
gyelembe kell venni. Ez az algoritmus ismetlodik, amig ki nincs
toltve az adott utem osszes hangja. Ha tele az utem, uj ritmuskep-
letet valasztunk a kovetkezo utemhez, majd azt toltjuk ki hangokkal.
Ha a sor megtelt, uj sort kezdunk. Ha olyan a parameterezett dal-
szerkezet, hogy az uj sor meg kell egyezzen egy mar generalttal,
akkor ide bemasoljuk a mar elkeszult teljes sort. Ugyanez a teendo,
ha sorvarianst kell kepezni. Ekkor "el kell rontani" adott torvenyek
szerint a duplikatumot. Igy alakul ki a melodia. 

Latjatok, megprobaltam mindenre gondolni  a jol korulhatarolhato
stilusjegyek ismereteben. Az eredmeny lesujto volt. Ertelmetlen
dallamok szolaltak meg. A parameterezes jol mukodott, de nagyon
keves pusztan a veletlenszamgeneratorbol kiindulni. Fiatalos lendu-
lettel megprobaltam valami ujat kitalalni es a vilagot megvaltani.
Buta es ertelmetlen otlet volt. Ennel meg az Eszak-koreai modell is
jobb. Ottletemkor mondta a kiseronk, hogy ugy keszulnek a nagy
nepoperak, hogy napi x oraban dolgozik sok sok zeneszerzo
normaban. Az elkeszult dallamokat nev nelkul beadjak a kozosbe.
Idokozonkent az uj termest meghallgatjak az allami vezetok es a
jobbaknak iteltekbol valogatnak egy  nepoperanyi mennyiseget.
A szovegeket egy masik csoport ugyanigy irja a kivalasztott
dallamokra.  Kulonben remek hangszeres produkciokat lattam es
hallottam ottletem alatt. Volt peldaul egy rock-zenekar tizeves
kislanyokbol. Remek valtozatos zeneket jatszottak. Tele kialla-
sokkal, ritmus es hangnemvaltasokkal. Mindez az akkori allamfo
75-odik szuletesnapjara szervezett fesztivalon tortent.

Udv, Agoston
+ - Bartok zeneje (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Nem konnyu az igaz, de ha megismered akkor mar valtozik a helyzet.
nagyon sok fugg a kulso elemek befolyasatol is. Edesanyam ot is meg
Brahmsot is unalmasnak tartotta - tehat nem hallgattam oket mig
sajatmagam vilagat nem eltem. A zene ismerete, szeretete is fontos
ennel; hallottam mikor egy hires vonosnegyes elkezdte tanulmanyozni egy
quartettjet azt mondta "ez orulet". Mikor elerkeztek a szazadik probara
akkor radobbentek, hogy ez egy fantasztikus muzsika. Nekunk halandoknak
meg tobbszor kell hallgatni mig megertjuk. Egy kedves zongorista
baratnom, most 84 evesen szeretett bele miutan meghallgattuk a
Concertot. De mikor? Amikor a tobbi Otvos Peter es Jehudy vezenylete
utan a Reiner felvetelet tettem a lemezjatszora. Egy pillantasra minden
megvaltozott; megteremtodott a hangulat. Nagyon tetszett a magyar video
a Fabol faragott kiralyfirol is - ez is meglepetes volt a ketelkedoknek.
Magam reszerol a Kekszakallut szeretem leginkabb s fokepen Koreh Endre
eloadasaban. Ez valami csodas ahogyan be tudja mutatni, erzekeltetni azt
aki nem sajat akaratabol gonosz hanem... valami sotet ismeretlen erok
akaratat viszi eletbe sajatmaga nezete ellen. (nem azokat szeretem akik
durvan uvoltenek... valaki raismer ezekre) O nem akarna de nem tud
maskepen elni, ez a vegzete, igy kell neki cselekedni mert elo van irva,
ra van kenyszeritve. Valami hasonlithato a Verdi Otello legjobb
megalakitojahoz a csilei  Ramon Vinayhoz. O is a nalanal nagyobb,
erosebb erok hatalmatol kenyszeritve rohan vegzete fele. Fantastikusan
modern a Toscanini negyvenes evekben rogzitett felvetele - technikailag
is feleri a mai szinvonalat. Neha csinaltak csodakat a multban is, sot!
Manapsag egyaltalan nem csinalnak. Tegnap este neztem meg Ravennaban
Muti vezenyletevel a Don Huant. Abszolut semmitse mondott a mar ismert
felvetelekhez kepest - talan kiveve a fiatal Michael Schadet Don Ottavio
szerepeben. Felert a legjobb Alvaval. Termeszetesen Pataky az mas volt;
osszehasonlithatatlan. Carlos Alvarez inkabb a kormanyzonak felelt volna
meg hacsak basszus hangja lenne. Hol vannak azok a szedito, szerelembe
ejto enekesek mint Petri, Ghiaurov es Fischer-Dieskau? En nem tudom
elkepzelni, hogy egy no lefekudjon csak ugy amikor egy ilyen pasas
hizeleg neki a "La ci daremo la mano" egyuttesben. Nevetseges mikor a
szerenadnal egyaltalan nem pongeti a gitarjat meg szimulalva se.
Tobbiekrol: jobb a fatyolt teriteni.

Masik kerdes Bartokra visszamenve: mikor Otvos Peter levezenyelte a
Concertot a Scala zenekaraval, elotte egy intervjun azt mondta, hogy
annak idejen.. a komunizmusba nem volt szabad Bartokot jatszani: Ez
baromsagnak tunik annak mint en aki 1956-ig otthon elt. Mi az igazsag?
Szeretnem ha valaki kozbejonne adatokkal.
Velemenyem szerint ez az ur lovagol a hullamon mi minden akkorit lekop.
Pedig velemenyem szerint volt valami jo is a rendszeben (csak keves),
Isten orizze, hogy visszajojjon. Targyilagosan kell nezni a dolgokat -
en, aki harcolt ellenuk se akarom mondani minden hibazott volt.
Valoszinuleg nem lehetett volna immar belulrol megjavitani; kierte magat
mint sok mas, eroszakkal rakenyzseritett rendszer. Befejezesul:
Olaszorszagban szeretik Bartokot de hogy ismernek is, az mas kerdes.

Udvozlettel Dr. Plivelic Ivan
+ - zene (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

> Felado :  [Hungary] irta:

>talan eppen azert "nehez"
>sokunknak Bartok, mert a matematikahoz igazitotta a
>zenet....(ha jol ertettelek). Lehet, hogy mas, nagy
>zeneszerzonel is fellelhetok matematikai szabalyok,
>de naluk  _elobb_  szuletett a zene, es  _aztan_  talaltak
>hozza  algoritmusokat...

Na azert nem kell tulzottan mateknak tekinteni a Bartok muveket.
Vegul is, nincs ember, aki atlag feloras muvek soran erzekeli, hogy
Fibonacci szamu negyedhangbol allnak. Es a kozbulso szerkezeti
felosztas pontossagat sem erzekeljuk. Mint ahogyan tolomerot sem
veszunk elo, hogy ellenorizzuk Michelangelo mennyire pontosan rakta
foalakjat az aranymetszesi helyre. Egyszeruen csak gyonyorkodunk
bennuk. A melodia, harmonia nem matek. Bartok egyszeruen csak
"modernebb". A kortarsakat sajnos mar en sem nagyon elvezem.

>>Ha a penzcsinalas a fontos [es ami ezzel egyutt jar a siker], akkor
>>az o agyuk es fuluk altal befogadhato primitivseget kell nekik
>>adni. >Azt veszik, azt ertik, azt szeretik, azert rajonganak. Amit
>>itt irtam az az "altalanos".

>Azt hiszem itt kulonbozunk. Ha egy afrikai torzs harom hangbol allo
>'unga-bunga'-ja belul megerint, akkor az szamomra zene.
>Ha egy tobb emeletes egyenletrendszerrel leirt zene nem fog meg,
>akkor az szamomra matematika marad. Szerintem nem az szamit, hogy ki
>es hogyan rakta ossze a muvet, hanem a kivaltott emocionalis
>reakciok.

Lefjorditom: Ha nekem tetszenek a rozsaszin szerelmes fuzetek, az
szamomra irodalom. Ha a Haboru es Beke nem fog meg, akkor az szamomra
alagyujtos. Tetszik? Persze tag ertelemben a ragogumizene is zene,
mint ahogyan a Szabo csalad is irodalom. De hat en egy kicsit
differencialtabban irtam a dolgokrol. Egyaltalan nem harcolok a
silanyabb iranyzatok ellen. Csak megkulonboztetem a zsenialis
alkotasoktol.

>En ezek utan nem csodalkozom az egyszeruseghez, mi tobb leginkabb a
>ritmushoz torteno vonzodason.

Ki csodalkozik?

>De legalabb zenet hallgatnak!

Ez meg onmagaban nem ertek!
Egyszeru oromszukseglet kielegitese. Ez is fontos.

>Es lesz koztuk olyan, aki erdeklodni kezd a komolyzene
>iranyaban is. Es esetleg Bartokot is megszereti...

Ebben nem vagyok annyira optimista. Igy oregedven azt kell latnom,
hogy minden ismerosom olyan zenet hallgat, amit fiatalkoraban. Ha
akkoriban csak slagerzenet hallgatott, akkor vensegere is kizarolag
annal maradt. Kivetelek persze lehetnek, en nem talalkoztam veluk.
Olyannal viszont igen, hogy valaki sznobizmusbol, vagy a partnere
igenye miatt elkezdett klasszikusokat hallgatni es megszerette. A
klasszikust _is_ hallgatok nagy tobbsege megmarad a klasszikus
orokzoldeknel.

>>"szukseges" talpalavalo akkor is kepviselhet jelentos ertekeket, ha
>>nem Boccherini, Mozart, Strauss irta, hanem mondjuk Rock'N'Roll.
>Ugy erzem, itt engem igazolsz: "a nagy tomegben is vannak ertekek,
>csak a tomegtermeles miatt tobb a selejt"

Akkor nem elegge erthetoen fogalmaztam. Imho nem a nagy tomegben, nem
a nagy tomeg miatt vannak ertekek. Nagyon is jol osszekothetok az
ertekek egyes komponistakkal. Mert miert is van olyan sok zeneileg
ertekes Beatles mu? Es nagyon jol lathato idorendben a zenei
fejlodesuk. A Twist and Shout/Love me Do azert nem egy kategoria a
Yesterday/Eleanor Rigby-vel. Az erteket nem a nagy tomeg, a sok
probalkozas, hanem kivetelesen invenciozus, zsenialis szerzok hozzak
letre.

Es meg egy gondolat. A slagerzenenek legnagyobb, kikerulhetetlen
hendikeppje a rovidsege. Harom percbe csak egy-ket zenei gondolat fer
bele. Azt ismetelgetik. Fulbemaszonak, egyszerunek, konnyen
megjegyezhetonek kell lennie. Hogy mast ne mondjak Bellini egyetlen
muveben tobb zenei gondolat, tobb zene van, mint a Beatles egesz
eletmuveben. A nagy klasszikus szerzok eletmuve meg hihetetlenul,
hatborzongatoan gazdag.

Es a "harom labszarcsont-ket koponya" effektus. Harom gitar+dob-ra
semmikeppen nem lehet olyan zsenialisan hangszerelni, mint egy
szimfonikus zenekarra.

>>Yummi-Yummi? Na ne!
>Miert? Ingyom, bingyom taliber?

Zeneileg az ingyom-bingyom ta'libe azert nagysagrenddel ertekesebb,
mint a Yummi-Yummi.

>Udvozlet az elso (ismert) holgy-levelezonek, aki a zenet olyan
>aspektusbol kozelitette meg, amirol eddig szo sem esett. Valo igaz,
>a szoveg - különösen a konnyu mufajban  - elvalaszthatatlan a
>zenetol.

Azert kivancsi lennek, hogy ha Katalin meghallgat egy darabot mondjuk
Bach: A fuga muveszete-bol, akkor mire gondol kozben. Mert bizony
mondom ne'ktek a zeneirodalom nagy reszenek nincsen "mondanivaloja".
Imho harom ujjon meg lehetne szamolni azokat a listatagokat, akik
tudjak ki volt Temistocle Solera. Verdit meg gondolom mindenki
ismeri. [Solera irta a Nabucco librettojat] Imho a zene valami
egeszen kulonleges, egyedulallo dolog a muveszetek kozott.
Nagysagrendekkel nagyobb erzelmeket, elvezetet tud okozni, mint a
tobbi muveszeti ag. Nem csak nekem.

>Ennel is kevesebben tudnak _ertekes_  szoveget irni, ami...
>megborzongatja az embert, gondolatokat-erzelmeket ebreszt, vagy
>idez fel. Ide sorolom pl. a Color egyuttes "Feltelek",  Demjen
>Rozsi  "Varj, mig felkel majd a Nap" c. szamat, vagy akar a "Kepzelt
>riport..." dalszovegeit.

Brodit nem lehet kihagyni. "Ha en zaszlo lennek..."

>Az Oxigen-t (J.M.J.) hallgatva  en peldaul amolyan maganyos
>csillagkozi utazo vagyok,James Last pedig a tengerpartra visz
>el......

Leginkabb a Bisquaya-i obolbe. :-)

Udv, Peter.

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS