Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX GURU 82
Copyright (C) HIX
1995-04-16
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 THX (mind)  8 sor     (cikkei)
2 Re: cache mukodese (mind)  12 sor     (cikkei)
3 SCSI (mind)  13 sor     (cikkei)
4 Windoz (mind)  57 sor     (cikkei)
5 WWW server, PC-n (mind)  38 sor     (cikkei)
6 Re: Barna, cache mukodese (mind)  94 sor     (cikkei)
7 GUS vs. AWE (mind)  41 sor     (cikkei)
8 Problema MS C\C++ 7.0-val (mind)  28 sor     (cikkei)
9 4DOS (mind)  15 sor     (cikkei)
10 re: DMA (mind)  25 sor     (cikkei)

+ - THX (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Gurukaim!

Koszi mindenkinek a Warp & Chicago valaszokat. Just for the record: Annyi
Star Trek-et azert mar lattam, hogy tudjam, mi a Warp, csak arra nem
gondoltam, hogy a KicsiPuha is televan egyes campus-orvosokhoz hasonlo
Star Trek-falo dedosokkal. ;-)

Udv: Nebulus, Chicago
+ - Re: cache mukodese (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Meg egy dolgot kihagytam a cache-ekrol. A cache es a
memoria kozotti adatmozgatast ugy oldjak meg, hogy minel tobb
adatot mozgatnak. Word helyett, altalaban line-onkent hozzak be
az adatokat a cache-be. Abban biznak, hogy a program viszonylag
hosszu idot tolt egy adott memoria cimnel es ezert az
adatmozgatasra, amugy is elobb utobb sor kerulne. Altalaban
a processzoroknak van egy kulon level 2 cache buszuk, ami a gyors
adattovabbitast segiti a Level 1 es Level 2 cache kozott. Az a 
busz fuggetlen a system bus-tol.


Udv, -- Krisztian
+ - SCSI (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Koszonet Szalay Tamas-nak az egyetlen idaig befutott
otletert a SCSI  problemaval kapcsolatban. Sajnos mar
a problema egeszen korai stadiumaban kiprobaltam
0-val, 1-gyel es 5-tel is. Azert van egyebkent 2-on, mert
hordozhato, sot hordozom is, es a 2 nem szokott foglalt lenni
az altalam latogatott gepekben.

Egyre erosebb a gyanu bennem, hogy a hiba valahol
az ST31200N-ben van, az Adaptec pedig artatlan...

Udv,

Imre
+ - Windoz (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Janos Jozsef irja:

(sajnos nem volt mindenhol ertheto a leveled, amit ertettem, azokbol:)

>>A Win95 egy 32 bites, preemptive multitasking, mulithreaded

Biztos vagy benne, hogy preemptiv? En ugy tudom, hogy nem az. 
En tevedek?

>>32637, vagy mifene a 2**16

65536

>>Tovabba: nem azon kene hoborogni, kedves kollegak, hogy a Win95
>>valoban 32 bites-e, hanem azon, hogy a 32 bit megint szuklatokoruseg. Ez
>>egy tetves 1terabyte-ot cimez meg. Tessek gyorsan kiszamolni, hogy
>>holnaputan, amikor gigabaudos-os networkot lehet kapni a Keravillban,
>>128Mb operativ tar es 256Gbyte diszk lesz minden PC-n, amit a Skalaban
>>arulnak, hany PC-t lehet majd megcimezni 32 bittel? Egy nyamvadt idojaras-
>>szimulaciora, 1000*1000*1000 adatponttal, mindegyikben egy diff-egyenlettel
>>gyakran perceket kell majd varni, nem elet ez.

Itten kodosites van. Mi az, hogy a 32 bit szuklatokoruseg, magyarazd meg!
Azt akarod mondani, hogy felesleges 32 bit? Eleg lenne 27 is? Vagy mit?

Terabyte: ne keverjuk a szezont a fazonnal. A 32-bit csak 4G-t tud megcimezni
egy szoval. Itt egy cimzesi modrol van szo, ami csak az ix86 csalad 32 bites
procijaira jellemzo. Ekkora a maximalis virtualis cimter. Fizikailag
sohasem tobb, mint 4G. Virtualis cimter nem azert kell nagy, mert akkora
memoriank van, hanem mert igy konnyebb programokat irni. Azt ne mondd,
hogy a 4G tul sok. Ma mar 200-300e Ft-ert kapsz ekkora lemezegysegeket.

>>a Win95 user interface sokkal jobb, mint a warp-e

Sajnos ebben tevedsz. Ha UI alatt azt erted, hogy a kis gombocskaknak
merre van az o arnyekjuk, akkor meg lehetne tan vitazni, de az UI-t
bovebben kell erteni, beletartozik az OS/2 desktop objektum-orientalt
felepitese, a template-ek, local menuk, shadow-k, stb., ilyennek a
windozban nyoma sincsen. Az OS/2 ket nagysagrenddel powerfulabb
ebben az aspektusban.

>>- amire a MS tenyleg ratette a farmot, az OLE. Megint csak: lehet
>>rajta vitatkozni, hogy mi a jo megoldas erre a betegsegre (applikacio
>>integralas), az ole, com, som, corba, opendoc, whatever, DE: a MS
>>becsuletere legyen mondva, hogy ahelyett, hogy az orrat piszkalna,
>>nyom *valamit* - ez mindenkinek jo.

Nem tudom, lattal-e mar fuben OLE-t, de ha lattal se mondd azt, hogy
'ez mindenkinek jo'. Az OLE-t muszaj hasznalni, mert a Micros**t ezt
megkoveteli, nem is kaphatsz addig win95 logot a programod
dobozara, amig nem tamogatod. Attol, hogy az MS kiotol egy elborult 
app object modelt, jol elkavarja, aztan raparancsol a vilagra, hogy tessek
ezt hasznalni (a vilag persze hasznalja), meg nem lesz jo.

Udv,

Imre
+ - WWW server, PC-n (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

> Felad=F3 
> T=E9mak=F6r: WWW server ( 15 sor )

> Kedves Guruk!
> Mi, PC-n nevelkedett emberek, aranylag keveset tudunk a=20
> UNIX vilagrol,  es szerencsesen elerkezett az a pillanat
> amikor neki kell keszulnunk egy WWW server felallitasahoz.
> A kerdes, hogy hogyan kellene ehhez hozzaallni, hogy a=20
> leehto legkisebb koltseggel osszejojjon a dolog.
> A HW az mindenkeppen PC bazisu, most a komponensekre
> keresuk optimalis megoldast.
> Az sem titok, hogy az altalunk kifejlesztett E Publisher supportjara
> szeretnenk hasznalni, amit remelhetoleg rovid idon belul=20
> a GURU csapat rendelkezesere tudunk bocsatani Beta tesztelesre.
> Szoval, hogyan is kellene nekiallni a WWW servernek.
> Udv: Laci

www server os/2 - re:
http://www2.hursley.ibm.com/goserve/

16 bit windows - ra:
http://www.city.net/win-httpd/

Windows/NT - re:
ftp://emwac.ed.ac.uk/pub/https

Ezek ingyenesek es mind PC platformon futnak. Ennel olcsobbat nem tudok.
Az NT verziot aktivan hasznalom, sokkal jobb, mint barmi, amit Unix-ra tudsz
tenni
PC-n (mint ahogy az NT a PC-n altalaban sokkal produktivabb mint a Unix.) Ha
a servert
nem csak fejlesztesre hasznalod, hanem elobb-utobb rateszed a Netre,
mindenkeppen
ezt installald.

Jo szerencset,
a JaJo
(aki Unixon nevelkedett)
+ - Re: Barna, cache mukodese (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Udv,

Tulsagosan ugyan nem ertek hozza, csak az alapjait sejtem a Level 2
cache mukodesenek.

1. Kozvetlen lekepezesu (direct mapping) cache

Tegyuk fel, hogy 32 bites a procink, es adatokat is 32-biten tud
mozgatni. Ekkor a 32 db. adatcimbitet felosztjuk pld. a kovetkezo-
keppen (A=Address, azaz cimbit):

A 31-8: cimke (tag)
A  7-2: index pointer
A  1-0: byte pointer (4 byte=32 bit)

A cache igy fog kinezni:

cimke (A 31-8) + 4 byte-nyi adat.

Egy ilyen sorbol van 64 darab, ezeket az index pointer cimezi meg.
No, tegyuk fel, hogy jon a proci kerese, hogy olvasna az adatot. A
cache vezerlo leszedi a cimbuszrol az index pointer-t, es megnezi,
hogy az index altal mutatott cimen a cache-ben ugyanaz-e a cimke,
mint a proci altal kert cimben. Ha ugyanaz, akkor heureka, a cache-
ben van a byte (hit=talalat). Ha nem, akkor beolvassa a memcsibol
az uj cimkeju, de ugyanolyan indexu 4-es byte-csoportot, es tarolja
a cache-ben, ill. atadja a procinak a kert adatot.

Megoldas NAGY hatranya: ha sok ugyanolyan indexu cimet ker a proci
egymas utan, akkor a cache nem sokat er, mert mindig a memcsihez
kell nyulni. Magyarul az ugyanolyan indexu, de mas cimkeju cim
mindig csak ugyanarra a helyre kerulhet a cache-ben.

2. Teljesen asszociativ (fully associative) cache

Itt a cimke a teljes cim (esetunkben: A 31-2), persze megmarad a 4
byte-ra mutato pointer (A 1-0). Az index fogalmat elfelejtjuk.
Igy most mar az adatot oda pakoljuk a cache-ben, ahova akarjuk.

Problema: egy adatkereskor a cache-vezerlonek peches esetben az
OSSZES cimken vegig kell rohannia, hogy megtalalja azt, amelyiket
a proci kereste. (Ez 128 KB-os cache-nel eleg terjedelmes ido is
lehet!) Raadasul mi van, ha nincs is a cache-ben a kert cimu adat!

3. Halmaz-asszociativ (set associative) cache
   (Az elozo ketto kombinacioja)

Fenti esetunket tovabbszove, krealjunk x db. halmazt, mindegyikben
legyen 4 cache-sor. Az adatot a cache-vezerlonek mindenkeppen az
egyik halmazba kell tennie, de hogy azon belul hova teszi, az
tokmindegy. (Azt hiszem, Intel talalmany.)

Igy az A 31-8 cimbitek a cimket adjak, az A 7-2 cimbitek a halmaz-
pointert, az A 0-1 megmarad byte pointer-nek. A cache valahogy
igy nez ki:

1. halmaz-cimke (A 31-8) + 4 byte
          cimke (A 31-8) + 4 byte
          cimke (A 31-8) + 4 byte
          cimke (A 31-8) + 4 byte

2. halmaz-cimke (A 31-8) + 4 byte
          cimke (A 31-8) + 4 byte
          ... stb.

Az egyes halmazokra pedig a halmaz-pointer mutat. Tehat ekkor jon
egy memcsiolvasas a procibol. A cache-vezerlo kiszedi a cimbol a
halmaz pointer-t (A 7-2), ami ramutat az egyik halmazra a cache-ben.
Aztan vegigfut az adott halmazban talalhato 4 cimken, es ha megtalalta
a keresett cimkeju cimet, akkor heureka (hit). Ha nem, akkor beol-
vassa a memcsibol az adatot, beteszi a cache adott halmazaban a 
legkevesebbet kert cimkeju sor helyere az ujat.

4. Two-way set associative cache

A Motorola eloszerettel hasznalja, de ha jol tudom, manapsag mar a
Pentiumok is ilyenek. Osszuk fel az elozo megoldast ket reszre: az
egyik reszbe csak az adatok, a masik reszbe csak az utasitasok
kerulnek, de a ket reszen belul megmarad a set-associativ szervezesu
cache. (Pipeline-nal ellatott prociknalnagyon hatekony.)

***

Na, remelem ertheto voltam. Bocs, ha tulsagosan elferditettem volna
hunglish-re, de a fenti temat angolul tanultam es a magyar kifejezeseket
csak tippeltem.


Imre OLAJOS, Jr. (LaLa)
WWW  :http://www.interaccess.com/users/lala (under HEAVY construction)
Email:                        ___    __o
U.S.A.    (Chicago suburbs)                      ___   _-\<,_
Tel/fax/modem: 1 (708) 691-1622                   ___ (_)/ (_)
_-~-_-~-_-~-_-~-_-~-_-~-_-~-_-~-_-~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
+ - GUS vs. AWE (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Udv,

Tudom, tudom, mar regi a kerdes, de meg csak most ragtam at magam
ket heti HIX-en...

Szubjektiv velemenyem a temaban:

A GUS akkor jo, ha az embernek van egy kis extra ideje es turelme,
es nem sajnal beallitasokkal jatszadozni a sokkal jobb hangminoseg
erdekeben. Mivel AWE32-vel meg nem volt dolgom, igy csak a GUS-rol
tudok erdemben nyilatkozni. (De mar sok olyan jatekot lattam, ami
ugyan tamogatja az AWE32-t, de csak natur SB FM uzemmodban...)

A GUS nagyon flexibilis szoftveremulacioval rendelkezik, ami azonban
sajnos nem mindig tokeletes. Viszont a GUS-nak egy hatalmas FTP-
placca van, ahol szinte naponta jelennek meg patch-ek, update-ek,
demok, MOD zenek, egyebek. A GUS (ugy tudom) konnyen progrmozhato,
mivel a Gravis ingyen osztogatja hozza az SDK-kitet (FTP-zheto is).

Viszont a Gravis tul sokat iger, es ezekbol keveset valt be. Meg
mindig nincs normalis OS/2 GUS driver (a Manley az egyeni keszitesu,
es nagyon jo), nincs normalis Win95 driver. A Gravis mar ejti a sok-sok
natur GUS-tulajdonost, helyette a GUSMAX a kedvencuk. Meg ebben az
evben a GUS akar szabvannya is valhat, ha az uj AMD InterWave a
piacra kerul (az AMD IW hangproci a GUS koppintasa + meg par dolog).

1 szo, mint 100, ha az ember nem akar beallitasokkal marhaskodni,
szoftver-emulaciokkal baromkodni, MOD-zeneket/demokat csodalni,
jo minosegu GMIDI zeneket elvezni, akkor nem ajanlom a GUS-t. En
a GUS egyik "fogcsikorgato hive" vagyok: persze, van jobb wavetable
hangkartya is a piacon, no de ennyiert? (En a GUSMax-omat meg
$199-ert vettem anno dacumal amikor megjelent.)

Ennyi.

Imre OLAJOS, Jr. (LaLa)
WWW  :http://www.interaccess.com/users/lala (under HEAVY construction)
Email:                        ___    __o
U.S.A.    (Chicago suburbs)                      ___   _-\<,_
Tel/fax/modem: 1 (708) 691-1622                   ___ (_)/ (_)
_-~-_-~-_-~-_-~-_-~-_-~-_-~-_-~-_-~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
+ - Problema MS C\C++ 7.0-val (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves Guruk,

Az alabbi strukturat definialtam. Az MS C\C++ 7.0-val szenvedek.
Az erdekes a data array lesz.

typedef struct node
  {
   int used;
   RID *data[5];
   struct node *parent;
   struct node *children[6];
  } NODE;

Miutan atmegyek a CodeWievbe, ezeket a cimeket kapom: Nezzetek meg a data[3]
es data[4] cimeit.

[BP-000A]-node near * right = 0x238C:0x1150
   int used = 1236
  -rid near * data[5] = 0x238C:0x1152
    +rid near * [0] = 0x238C:0x045E
    +rid near * [1] = 0x238C:0x04B0
    +rid near * [2] = 0x238C:0x04D2
    +rid near * [3] = 0x238C:0x04D2
    +rid near * [4] = 0x238C:0x04DC

Barmi otlet? Nagyon orulnek ha ki tudnatok segiteni.

Soti Vilmos
+ - 4DOS (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

KEdves Guruk,
	kerdes volt a 4DOS telepitese. Lehet, hogy a kezikonyvben van, 
de semmilyen install file nem szukseges, csupan a kovetkezoket kell tenni:
4DOS-t es kapcsolt reszeit egy onallo direktoryba becopyzni.
CONFIG.SYS-be beirni: SHELL=xxx\4DOS.COM xxx /P
ahol xxx a full path a 4DOS-hoz
A 4DOS dir-ben letrehozni a doksi alapjan kivansagunk szerinti 4DOS.INI
file-t (ilyenek vannak benne, hogy HELPDIR=xxx FULLINT2E=YES SWAPPING=X
stb. stb. persze minden uj sorban)
es mehet is a bicikli.
En mar ezer eve hasznalom, es egyszeruen CSUCS!
Ne okozzon zavart, hogy a 4DOS.COM > 64 kbyte, es belul .EXE, due to MZ,
ez igy jo.
Udv es boldog husvetot:
Prof
+ - re: DMA (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Hello gurukaim!

Valaki az elozo reszben kerdezett arrol, hogy hogyan is mukodik az a DMA
multitaszkos rendszerben.
Eloszor is: multitaszkos, vedett rendszerben egy atlagos programnak NINCS 
DMA. rendszerhivasok vannak, amiken keresztul eszkozoket lehet elerni.
Az operencias rendszer meg majd DMA-zik ugy, ahogy tud.

Az egyes DOS-emulatorokrol: ott mar tenyleg gond van, ugyanis a dosos
programok hozzaszoktak a DMA kozvetlen kezelesehez. Itt tenyleg csak 
kenyszermegoldasok vannak. Itt kovetkeznek azok, amiket 386-osra lattam.
Ki lehet cserelni a DOS-os eszkoz-meghajtokat olyanokra, amik a DOS-os 
program reszere ugyanazt az interfeszt mutatjak, mint az eredeti, de 
valojaban Oprendszer hivasokat csinalnak.
Szerintem lehet olyat is csinalni, hogy a DMA-s I/O portokra iraskor az 
emulator kapja meg a cimet, es utana majd o elintezi, a program szamara 
lathatatlanul. Nem lehet semmi munka.

note: a szoveg asszem egyertelmu, ket programrol irok, DOS-rol, es 
Oeracios rendszerrol.

Kerdesem van nekem is: van valamilyen DMA-szeruseg a PCI buszhoz?

hello
tegla

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS