Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX HANG 92
Copyright (C) HIX
1998-05-29
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 =?iso-8859-1?Q?Thorens_lemezj=E1tsz=F3?= (mind)  19 sor     (cikkei)
2 Lemezjatszo! (mind)  9 sor     (cikkei)
3 Re: ellenallas-oszto (mind)  22 sor     (cikkei)
4 Re (from tudomany): hifi, PgDn! (mind)  114 sor     (cikkei)
5 guru-s hirdetes reagalas (mind)  18 sor     (cikkei)
6 Re:ellenallas-oszto (mind)  23 sor     (cikkei)
7 Re: Melyhang Leslienek (mind)  37 sor     (cikkei)
8 hi-fi Hunyor Gyulanak (mind)  131 sor     (cikkei)
9 re sztereokep (mind)  191 sor     (cikkei)
10 MIDI-bill. (mind)  22 sor     (cikkei)
11 Svajci hirdetesi levlista kerestetik. (mind)  17 sor     (cikkei)
12 Svajci muszaki hirdetesi levlistat keresek. (mind)  16 sor     (cikkei)

+ - =?iso-8859-1?Q?Thorens_lemezj=E1tsz=F3?= (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Egy analog lemezjatszo kritikus pontja a futomu. Egyeneltes fordulat, viszonyla
g nagy tehetetlensegi nyomatek, minimalis csapagysurlodas - ez a futomu zajtala
nsaga, "duborgese" vegett. Ezek a parameterek bizonyosan sokkal jobbak a felig-
meddig "lemezjatszo-arisztokrata" THORENS eseteben, mint a "plebejus" TECHNICSn
el.
(Olyan kulonbseg lehet, mint egy jo allapotu felso-kozep kategorias 10 eves Mer
cedes es egy vadiuj Daewoo tico kozott. Felteve, hogy mindketto fenntartasa ugy
anannyiba kerulne...) Javaslom, hogy szerezz be egy megfelelo habgszedot, ami m
elzo a futomuhoz. Pl. Ortofon MC-10, ha meg valahol fellelheto, vagy valami has
onlo arfekvesu MC - mozgo tekercses - pick-up beszerzeset vedd fontolora. Ha me
gfelelo berendezesen hallgatod, lenyeges kulonbseget fogsz hallani. Egy jotanac
s. Ha van modod, kerj kolcson egy szimpatikus hangszedot, hallgasd 2 hetig lehe
toleg minel tobbfele zenevel - funky, jazz, komolyzene, elektronikus, rock, stb
. -, meg ha nem is szereted nemelyiket. Elsosorban persze azzal a stilussal kos
tolgasd, amelyiket joreszt hallgatod. Ezekutan tedd vissza a Te regi hangszedod
et, es hallgass bele. Meg fogsz lepodni, hogy mit hallgattal eddig. Visszalepve
 sokkal drasztikusabbnak erzed a valtozast, mint elorefele. (Ez csak egy veleme
ny es tanacs, hallgass meg masokat is...)
Udv. 
+ - Lemezjatszo! (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

Senki nem valaszolt a kerdesemre, pedig fontos lenne, ugyhogy felteszem
megegyszer:

FUL-FI TC8S angol gyartmanyu hangszedohoz szeretnek tut!!!!
Hol lehet ilyen regi dolgokat meg kapni?

bye... guci
+ - Re: ellenallas-oszto (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Haliho!

>Tudna valaki konkret ellenallas-ertekeket mondani ?


Az ellenallasok eredo ellenallasa ugyanaz legyen, mint a hangeropoti
ellenallasa.
Az ellenallasok erteke logaritmikusan emelkedjen.

>Van olyan megoldas, hogy az erosito bemenete egy fix ellenallason
>keresztul megy foldre es csak a masik ellenallas erteket valtoztatom ?

Nem. Szerintem pont forditva celszeru bekotni. A bemenete legyen a 'fix'
erteku ellenallas, es a 'csuszkarol' vedd le a jelet az erositonek. Igy a
forras, pl.CD jatszo , kozel allando erteku terhelest lat, es az erosito
ugyis ugy kezdodik, hogy sosro csatolo kondenzator, tehat ha a 0 hangerot
valasztod, akkor is csak valtoaramu szempontbol lesz testen a bementet. Ha
forditva csinalod, akkor ilyen esetben a CD kimenetet kotod testre.
(Bar altalabon ott is soros kondira vegzodik,de a kimenetet nemszokas testre
kotni ;-)))

Pa:Magic
+ - Re (from tudomany): hifi, PgDn! (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves Levelezo Tarsak ! Kedves Takacs Feri !

Mivel uj vagyok a listan, eloszor par szot magamrol. 31 eves villamos-
mernok vagyok, megszallott zenerajongo (es mint ilyen botcsinalta
audiofil). Zenei izlesemet tekintve csaknem mindenevo vagyok, bar eros
klasszikus - ezen belul is szimfonikus zenei iranyultsaggal (ebbe aztan
belefernek a jo filmzenek is). Gyakran jarok hangversenyre, de
eloszeretettel latogatom a hazai audio-kereskedoket, ahol igyekszem
meghallgatni olyan eszkozoket is, amelyekrol csak almodhatok, es
persze otthon is szorgalmasan epitgetem a rendszeremet,
lepesrol-lepesre, darabonkent cserelgetve.

>En Cseh Tamas cikkere hivatkoztam, ahol O nagyon egyszeru es kielegito
>grafikus vizsgalati modot ajanl a sztereo hangkep kialakulasara
>vonatkozoan mind a tavolsagok, mind az iranyok tekinteteben. Kivaloan
>elemezheto segitsegevel, hogy a kialakulo hangkep mennyiben ter el az
>eredeti hangkeptol. Te viszont kijelented, hogy a sztereo hatas
>fantasztikus, de ezzel az allitassal semmit nem lehet kezdeni. Mint az
>Tomasz is kifejtette, legjobb esetben az jon ki a hangfalakbol, ami egy

>a szinpad elott felallitott, es a hangfalaknak megfelelo helyen
>atlyukasztott, de egyebkent hangszigetelo falon keresztul hallhato.

Nem ismerem a tema elozmenyeit, mivel nem olvasom a TUDOMANYt,
igy elnezest kerek az esetleges felreertelmezeseimert a tema
felvetesevel kapcsolatban. Mindazonaltal a HIX HANG #90-ben
megjelent cikk olyan hurokat penditett meg bennem, amelyek
sokat foglalkoztatnak, es esetleg mas olvaso is tanulsagosnak
talalhatja a gondolataimat.

Eloszor is a Cseh Tamas fele modszerrol. Tiszteletre meltoan
kovetkezetesen vegiggondolt modellezeset probalja adni a
modern ketcsatornas hangreprodukcio inherens problemainak.
Descartes is megirigyelhetne azt a kartezianus logikat,
mellyel a jelenseget lemodellezte a vonalzok es szogmerok
vilagara. Itt egyenest huzunk, ott megmerjuk a fazisszoget,
leporoljuk kezunkrol a kretaport, es kesz...QED.

Ez mind nagyon szep, csak a modellben van nehany apro hianyossag,
illetve feltetelezes, amely az egeszet pontatlanna teszi. A „lyukas
fal" elmelet ugye feltetelezi, hogy ket tokeletesen - teljes
frekveciatartomanyban - gomb-karakterisztikaju mikrofont hasznalunk,
illetve a reprodukcioban hasonlo tulajdonsagu hangszorokat.
A valosagban azonban a felveteltechnikaban 2-4-...32, vagy meg tobb,
frekvenciatol fuggoen igencsak valtozo karakterisztikaju
mikrofont hasznalnak, melyek jeleit nemi elozetes ekvalizacio utan
soksavos magnora (ujabban mar akar szamitogepes lemezre) rogzitik.
Ezt koveti a lekeveres („mix-down") a hangstudioban, ahol a
hangmernok, a producer es esetleg a muvesz (mivel en a szimfonikus
zenet ismerem a legjobban, mondjuk a karmester) az altaluk
kivaloan ismert, es munkaeszkozkent hasznalt, semleges
hangu studiomonitorokon visszahallgatva alakitjak ki azt a
ketcsatornas vegeredmenyt, amit zenekonzervkent otthon
elvezhetunk.

Mivel az emberi hallas fiziologiailag elsosorban a fazis- es
hangnyomasinformacio alapjan „helyezi el terben" a hangszereket,
csoportokat (ez persze megint csak eros leegyszerusitese a
dolgoknak, de errol majd kesobb), a studioban megprobalnak
olyan vegeredmenyt kialakitani, ami az emberi hallast a lehetosegekhez
kepest oly modon „csapjak be", hogy az elemek a megfeleloen
helyezkedjenek el a terben.

Az elkeszult zenekonzervet aztan otthon jobb-rosszabb korulmenyek
kozott, ki-ki a penztarcajahoz (vermersekletehez) mert szinvonalu
lejatszoberendezesen hallgatja meg. Mivel sokszor jarok hangversenyre,
van osszehasonlitasi alapom, a felvetelek igenis tudnak
lelegzetelallitoan jol, „terben" szolni. Az valoban igaz, hogy
ez az elmeny csak kis teruletre korlatozodik a szobaban.
(Vannak cegek, amelyek ez ellen kuzdenek /pl.: a Shahinian az
omnidirekcionalis hangfalaival/, az eredmeny sokszor megkapo is,
de mivel az egesz processzus egeszen a legvegeig direkcionalis
eszkozokre epult /ld. studiomonitorok/, az eredmeny hitelessege
megkerdojelezheto).

Na, most erkeztem el a legfontosabb reszhez. A modellben a
legnagyobb problema az, hogy hianyzik belole a holisztikus
szemleletmod (ez most a Vizonto-korban ugye nagyon divatos, de
semmi miszticizmusrol nem lesz szo). A cikk a zenehallgatas es
a zenereprodukcio koze tesz egyenlosegjelet, holott a zenehallgatas =
reprodukcio + a hallas fiziologiaja + a hallgato tudatos befogadasa.
Es velemenyem szerint a harmadik osszetevo messze-messze a
legfontosabb !!!  Tulnyomo resze csak tanulhato, a valodi hangverseny
elmenyek hatasara olyan „mintazatok" alakulnak ki a tudatban,
melyek segitenek a tudatos zeneelmeny kialakitasaban - gyakorlatilag
barmilyen reprodukcio eseten. Konkret pelda: kedvenc Beethoven
„Eroica" szimfonia felvetelem Toscanini egy 1939-es elo felvetele
(Music & Arts kiado). A valodi hangverseny elmenyek hatasara, a
zenekari ulesrend ismereteben az agyam automatikusan
asszocialva megteremti a legkort...es kb 3/4 ora mulva ismet eszembe
jut levegot venni. (Eszembe se jut, hogy hol a centim ;-)

>Ha nincs hatarozott also jelszint, akkor nem lehet hozza
>viszonyitani a pianissimot, maskeppen fogalmazva ez a viszony minden
>hallgato szamara mas, es mas lesz. Ha valakinek olyan gyenge a hallasa,

>vagy olyan halkan szol a zene, hogy a pianissimot a zajszint alatt
>kellene erzekelnie, akkor ez hibas elrendezesre utal...

Megint csak azt tudom mondani, hogy az emberi hallas ennel osszetettebb
folyamat,es az eredmeny sokkal, de sokkal lenyugozobb. Egy jo kis zajos
partin peldaul kepes vagy a tavolabb levo, a zajszintnel alacsonyabb
jelszinten beszelo baratod hangjat kivenni, meg gyakran azt is, amit
mond. (Na most, nezd meg ugyanezt egy jel-analizatorral !!!). A tudatod
a megtanult mintazatokat asszociativan hasznalva segiteni
tud a felismeresben es a szuresben. Nem mukodik ez maskepp a
zenehallgatasban sem. Hogy egy masik peldat emlitsek a sajat
tapasztalataim kozul: katonasag alatt, orsegben nemigen volt mas
lehetosegem, mint a zsebradio a zenehallgatasra, de esküszöm, meg a
„ppp"-k is megvoltak (Vagy csak a kepzeletem jatszott velem ??? De
hat vegul is ez az egesz vilag csak az en illuziom! Nana, hogy a
legjobbat kepzelem bele!)

Udv,  Hunyor Gyula
+ - guru-s hirdetes reagalas (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!!

NEm akarok beleszolni mas hirdetesebe, de muszaly lesz..
A GURU-n egy srac hirdet egy Orion HS-400-ast, 16.000 forintert,
ugy, hogy hianyzik a 2000 forintos magas!! Na, ez igy 18000 huf..
Ezt kicsit nagyon soknak tartom, mivel a szinte vadi uj, nem hasznalt
 HS-500-om en 13.000-ert vettem, mondom, teljesen hibatlanul..

Udv: KuF

ps: Bocs, nem flame akart lenni!

  __  __              _____
*|  |/  |  .--.--.   |  ___|  email:   *

*|     <   |  ł  |   | |_|   www:scene.umszki.hu/~kuf *
*|__|\__|  |_____|   |_| :)       UIN:9598056         *
 ******************************************************
+ - Re:ellenallas-oszto (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

> Felado :  [United States]

> Tobben irtatok mar, hogy a fokozatkapcsolos hangeroszabalyzas
> jobb, mint a hagyomanyos potmeteres.
> Ugy dontottem, hogy kiprobalom
> Tudna valaki konkret ellenallas-ertekeket mondani ?

Az alabbi cimen kiszamolhatod magadnak. (Nekem a 3.0-as Netscape
nem tudja, csa az IE !)

http://www.clarkson.edu/~stokessd/attenuator_frame.html

Ha rakeresel az AltaVistan a +preamp +passive -guitar szavakra
kapsz vagy 1000 talalatot, tobek kozott a Golden Tube Audio 
levelezesi listajanak arhivumat. Erdemes olvasgatni. Tobb ceg arul
passziv eloerositot kitt formajaban es keszen is.

Sziasztok, Gabor

> ------------------------------------------------------------------------
7+ Szamitogep Halozati Kft.     1122 Budapest, Biro u. 15
Tel : (06-1) 457-3214           Fax : (06-1)  457-3216
Email   : 
+ - Re: Melyhang Leslienek (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!



>melysugarzo meghajtasra, csak az eredeti (normal)
>hangszoro csatlakozo johet szoba, es az is csak _passziv
>szub-szatellit rendszerben.
Szerintem ha eroteljes melyeket akarsz, akkor ezt egy
2x 15w ersitonel nem erdemes meg kiprobalni sem... en 2x 25
erolkodovel es egy Warfedale passziv subbal (30.000) szinte
semmi javulast nem hallottam, ellenben a Jamo Phantom2000
hangfalak rendes melyet produkalnak.
Ha direkt mely hangu ladat akarsz akkor a B&W-kat keresd.
Jo dragak, de nagyon korrekt melyet adnak. a Jamo egy kicsit
elkeni a melyeket, ha ezalatt a szo alatt ugyanazt ertem,
mint a tobbiek.

>Vagyis a hangszoro kimenet
>bemegy a melyladaba, ott egy keresztvalto leosztja, a mely (ha
>van...) kijon a melyladabol, a tobbi, ugy 100 herz folott,
>megy tovabb a normal hangfalaidba. Sajna, ilyen rendszeru
>melysugarzo mar nem nagyon van, (JAMO, Warfedale
>markaju elofordul) es eleg dragak - az arukert akar egy  par
>jo melyatvitelu hangfalat is kaphatsz.....
Pontosan!

De ha az erositon van line-out, akkor szoba johet egy
aktiv sub. Ebbol a Jamok olyan melyet adnak, mintha a hatadat
massziroznak. Persze az aruk rettenetes...



Udv: Ke'tszeri Csaba          Igal-Beach
UIN : 3883877

Check this out: http://members.tripod.com/~Ketszeri/
2B or not 2B, that is $FF
+ - hi-fi Hunyor Gyulanak (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves Gyula !

Igazan elvezetes volt olvasni teged. Amit leirtal, abban nagyon sok
igazsag van. Igy igazabol annak tartalmaval nem is akarok vitatkozni.
Inkabb arrol elmelkedek, hogy milyen szituacioban hasznalhato az egyik
vagy masik erv, es milyen szituacioban nem. Mivel tobb dologrol is szo
volt, ezert ezeket kulon kell megvizsgalni.

A vegerol kezdenem, a belso emberi tenyezok szereperol a zenei produkcio
hallgatasaban. Bar valoszinuleg nem olvastad, de a TUDOMANY #425-ben
magam is ennek fontossagat hagsulyoztam. Te a zsebradiodon hallgatott
zenei elmenyeidet hoztad fel peldanak, hogy a hallas mennyire
masodlagos, en a megsuketulten is komponalo Beethovent emlitettem. Ezen
az alapon minosegetol fuggetlenul minden szokasos zenesugarzo gepre
(Beethoven eseteben inkabb kottara) ki lehet jelenteni, hogy ezek
barmelyike alkalmas tetszolegesen magas szintu katartikus elmenyek
kivaltasara. Ez a kijelentes persze szituaciotol fuggoen lehet pozitiv,
vagy negativ. Pozitiv, ha te szeretnel orsegben is zenet hallgatni, es
sikerult szerezned egy zsebradiot. Negativ, ha orseg utan szeretned egy
kicsit jobb minosegben is elvezni a kovetkezo tetelt, de valaki
elrontotta a kantin hi-hi-hi-fi berendezeset, es ezert kenytelen leszel
azt tovabbra is a zsebradion hallgatni.

Nemi tovabblepest jelent errol a ketertelmuen ertelmezheto holtpontrol
az a megallapitasod, hogy a betanult, ismeros hangmintak felismerese
segit at az objektiv fizikai nehezsegeken. En errol azt irtam a mar
emlitett cikkben, hogy az ilyen nehezsegek lekuzdesehez elobb a zenet
meg kell ismerni, es meg kell szeretni, amely ismerkedeshez viszont nagy
szukseg van a hallasra, es a jo eloadasokra, vagy azok jo minosegu
berendezesen valo hallgatasara. A mondatom masik resze mas szavakkal azt
jelenti, hogy bar te, a nagy zenerajongo elvezni tudod a zsebradion
keresztul is a jo zenet, mert amit hallasz, azt kitudod kerekiteni a
fejedben egy hangversenytermi hangzassa, de egy olyan ember, akinek meg
nem volt alkalma megismerni, es megszeretni a zenet, valoszinuleg nem
sok elvezetet talal majd a zsebradio ijeszto recsegeseben. A tanulashoz
kell az eredeti, vagy az azzal minosegileg egyenertekuen, elvezheto
hangminta.

Es ha ebbol a szempontbol vizsgalunk egy berendezest, akkor barmennyire
is hihetetlenul is hangzik, a korabbrol ismeros csak benunk elo
hangmintak, es beidegzodott asszociaciok valosaggal sukette tesznek
bennunket a fizikailag valoban hallhato hangok irant. Ha ezt az ovatos
latas-(pardon hallas)modot sikerul tudatositani magunkban, akkor kepesek
lehetunk lekuzdeni ezeket a nehezsegeket, ellenkezo esetben eselyunk
sincs ra.

Ezert amikor azt kerdezi valaki toled, hogy elvezted-e az esti eloadast
a radioban, akkor nyugodtan felelhetsz.igy, fantasztikus volt,
kulonosen, amikor balrol a harmadik bracsas feldontotte a kottatartot.
Ez a felelet nem ellenkezik azzal az allitassal, hogy a radiod hangkepe,
es hangminosege ugyan nem rossz, de merfoldekre messze elmarad a
hangversenyteremben hallhato hangzastol.

Ha ezek utan azt kerdezned, hogy megis hogyan lehet legalabb idolegesen
megszabadulni a beidegzodeseinktol, hogyan lehetunk objektivek egy
minosegi vizsgalatnal, akkor azt valaszolom, hogy ezt is meg kell
tanulni. Ismerni kell magunkat, a hallasunkat, mas emberek hallasat, a
hang terjedeset, a vizsgalando, es meroberendezeseket, azok hibait, es
igy tovabb. Es ehhez a latasmodhoz hozzatartozik a Descartes fele
szigoru logika tisztelete is.

A hang terjedes vonalzoval, es szogmerovel torteno vizsgalata egy olyan
segitseg, amely lehetove tesz bennunket arra, hogy olyan dolgokrol
szerezzunk tudomast, amelyet fullel nem hallunk, sajat magunk nem
tapasztalunk, de megis valosag, es megis itt van korulottunk.

Feltehetoleg ugyanezen megfontolasok vezettek a hangmernokoket arra,
hogy amint irod, ne ket csatornan vegyek a koncertet, hanem annyival,
amennyivel csak tudjak. Ezutan egy jol megtervezett es nyilvan
meregdraga panorama geppel bekeverik a hangokat a ket csatornara. Ha
elozoleg valaki nem szamolta volna ki matematikai megfontolasok alapjan,
hogy a ket mikrofonos felvetelnel az egyes hangszerek hangjainal a
csatornakra juto hangerok aranya nincs osszhangban a csatornak
idoeltereseivel, akkor nyilvan nem is probalkoztak volna ilyen
pluszmunka kozbeiktatasaval.

Egy ilyen sokcsatornas technikaval sokat javulhat a zene terszerusege.
Ha minden hangszernek jut kulon csatorna, akkor jo sztereo lekeveres
utan, jo hangfalbeallitassal mar tokeletes terhatast biztosithat a
szobank hangterenek kozepen. Kar hogy nem az egesz szobaban.

A TUDOMANY #429-ben irtam: "A hologramhoz hasonloan az lenne a tokeletes
terszeru hangvisszaadas, ha az altalad a szinpad elott felemelt fal
helyett egy lehelet vekony, es konnyu, mondjuk 1x1cm-es racsozatu
fuggonyt helyeznenk el, es a racspontok fuggonyre meroleges rezgeseit
tarolnank el megfelelo idokozonkent. Igy minden idopillanatban egy
teljes interferencia hangkepet tarolnank el. A kisugarzas egy ugyanilyen
nagysagu es racssurusegu falsugarzo eseten a teljes hangter
reprodukalasat jelentene iranyokkal egyutt.

Csokkentve a racspontok szamat, olcsobba tehetnenk ezt a megoldast, de
foleg a fal kozeleben romlana az iranyhatas. A csokkentest a vegsokig
folytatva eljutunk a sztereo, illetve mono hangrendszerhez. Nem ertem,
hogy a kvadrofon rendszert miert nem ezen megfontolas alapjan epitettek
fel? Sokkal jobban hasznalhato lenne, mivel nem kellene pontosan kozepre
ulni."

Sajnos nekem nincs olyan berendezesem, amelyeken ilyen dolgokat ki
lehetne probalni, idom sem lenne ra. De azert kivancsi lennek egy ilyen
probalkozas eredmenyeire. Hogyan szol peldaul egy kvadrofon berendezes,
ha mind a mikrofonokat, mind pedig a hangszorokat egy egyenesen helyezik
el? Vagy egy meg tobb (16-32) csatornas hanglanc hogyan szol? Mivel
manapsag egyre nagyobb kapacitasu adatrogzito es adatatviteli
berendezeseket talalnak ki, egyre hasznalhatobb tomoritesi eljarasok
mellett, ezert ezeknek az elkepzeleseknek egyre nagyobb lehet a
realitasa.

Persze nem csak a vonalzot kell tudni jol hasznalni, a hangter
tanulmanyozasahoz. Az emberi hallast is megjobban meg kell ismerni
ahhoz, hogy a zenehalgatashoz minnel tokeletesebb berendezeseket
keszithessunk. Ezert fontos  peldaul azt is tudni, hogy melyik az a
legerosebb, es leggyengebb, legmelyebb, es legmagasabb hang, amit meg
tovabbitani kell? Mennyire fedi le egyik hang a masikat? Az mpeg
tomorites eppen ezen tulajdonsagokat hasznalja fel az amugy nem
hallhato, es ezert folosleges itelt hangok kiszuresevel az adatmennyiseg
csokkentesere.

Az ember hallasanak tererzekelese nagyon bonyolult. Meg akkor is az,
hogyha nem vesszuk figyelembe a beidegzodott hangkepek modosito hatasat.
Ezert hiaba csak ket fulunk van, nagyon nehez ket csatornan tokeletes
terhatast letrehozni. Tobb csatornan valamivel konnyebb. Ha viszont a
teljes terbeli hangkepet rogziteni tudnank, akkor az ember hangbeli
tererzekelesenek modja nem is lenne fontos, hiszen ugyanazt a hangteret
erzekelne, mint eloben. Jelenleg azonban ez meg nagyon tavoli lehetoseg.

Erdekessegkent megemlitem, hogy Puskas Tivadar 1881-es legelso Parizsi
hangkozvetites bemutatoja ketcsatornas sztereo kozvetites volt, igy a
terhatasu hangkozvetites mar egy nagyon regi otlet, de nagyon lassan
fejlodik.

Udv: Takacs Feri
+ - re sztereokep (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

 [United States] irta:
>Vegezetul had adjunk egy tippet ami nalunk eroteljes valtozast
>okozott. Tobbezer forintos potmeter helyett hangeroszabalyzokent
>hasznaljatok ellenallasosztot.
Az jo!!! Hasznaljuk is. A szepseghiba az, hogy egy jo jaxley kapcsolo
40$ es a hozzavalo 48 db 0.1%-os Holco ellenallas meg tovabbi kb. 48$. +
szallitas. Igy egy kituno hangeroszabalyzo huszezer forint, nem pedig
parezer. De sokkal jobb. 8-((((

Takacs Ferenc irta:
>Latom nem sokat fontolgatod a valaszod, mielott leirod. Igy kenytelen
>vagyok ujra megmagyarazni azt, amit mar egyszer megmagyaraztam.

Nincs ok a fontolgatasra. Es nekem hiaba magyarazgatod azt, hogy a
tiszta csapviz szinenek tuzpirosnak KELLENE LENNIE mindenfele tudomanyos
meggondolasokbol, ahhoz, hogy ezt tagadjam untig eleg megneznem egy
pohar vizet. Te azt bizonygattad, hogy a sztereo informaciokat csak
pocsekul lehet atvinni. ">Nagyon jol kifejtetted, hogy mennyire tavol
van a tokeletestol a terhatasu zene." En meg itthon csodalatos sztereot
hallgatok.

>Te viszont kijelented, hogy a sztereo hatas fantasztikus, de
>ezzel az allitassal semmit nem lehet kezdeni.
De lehet. Peldaul el lehet menni miatta egy jobb highend kereskedohoz,
meghallgatni, hogy tenyleg igaz-e amit irtam. 

>Mint az Tomasz is kifejtette, legjobb esetben az jon ki
>a hangfalakbol, ami egy a szinpad elott felallitott, es a
>hangfalaknak megfelelo helyen atlyukasztott, de egyebkent
>hangszigetelo falon keresztul hallhato.
>Ez pedig nagyon messze van a hangversenytermen belul
>barhol hallhato hangzastol. Ha kozelebb mesz az egyik lyukhoz,
>akkor az onnan jovo hangok intenzitasa aranytalanul megno a masik >lyukhoz kep
est, igy a terhatas nagymertekben csokken.

Meg fogsz erte kovezni, de akkor is leirom. A Proac lagkisebb
allodobozanak olyan a sztereoja, hogy ha valaki az egyik [kismeretu]
hangszoro ele all, es ezzel teljesen lefogja eloled a kozvetlen
hangokat, akkor azt alig lehet eszrevenni a hangkepen. Ne ram haragudj,
ha a vilag nem ugy mukodik, ahogyan azt rossz modellekbol sejteni lehet.

Akkor ne menj kozelebb az egyik lyukhoz! Egyebkent jo hangszoroknal ez
nem igy van. Mint irtam, egeszen az egyik hangszoro ele allva [nem
kozel, de ele] is megmarad a szinpadi elrendezes, csak azt oldalrol
hallod. Hogy mi lehet a modell hibaja, az mar vizsgalhato es
vizsgalando.  Bizonyitott teny, hogy pl. ha ket helyrol hallunk egy
impulzust, akkor is az bal iranybol erzekeljuk a hangforras iranyat,
ha a jobb sokkal "hangosabb", de a bal hangja nehany mikrosecundummal 
elobb er a fulunkhoz.

>Peldaul legyen egymastol 4 meterre a mikrofon. Legyen a baloldali
>mikrofontol balra 4 meterre, es 3 meterrel hatrebb egy hegedu. A
>jobboldali mikrofon mogott 3 meterrel egy gordonka. Te a jobb oldali
>mikrofon elott ulsz 3 meterrel. Ebben az elhelyezesben a hangszereket a
>mikrofonokkal egy vonalban latod.  A hegedutol 10, a gordonkatol 6
>meterre vagy, hangerejuk aranya ennek megfeleloen szamodra
>(hegedu:gordonka) 1/10:1/6 = 0.6, iranyuk 53 fok illetve 0 fok.

Hat mar ezzel is sok baj van. Tudtommal a hangintenzitas a tavolsag
_negyzetevel_ aranyosan csokken!!!!!  A levego elnyeleserol meg nem is
beszeltunk, ami raadasul frekvenciafuggo. Szovan a fenti arany imho
helyesen szamolva nem 0.6 hanem H/G=0,36 es innentol meg sok egyeb zur
van, kesobb reszletezem. Raadasul ez az egesz csak nyilt teren igaz.
Szobaban, termekben, a visszaverodo hanghullamok miatt az egesz sokkal
bonyolultabb. De mit is akartal itt demonstralni? Azt, hogy a sztereo
nem PONTOSAN adja vissza a szinpadkepet. Fogadjuk el. Mert en nem errol
vitatkoztam. Mas a szemleletunk, es ezt meg lehet erteni. En azt
allitottam, hogy jo berendezesen minden hangszernek meg van a jol
felismerheto helye. [iranya es TAVOLSAGA] Bar a tavolsagerzekeles
tekinteteben a ful elegge rossz muszer, de a lenyeges viszonyok
hallhatoak. Azt allitod, hogy ez nem pontosan felel meg a felveteli
elhelyezkedeseknek? Biztosan igazad van. Biztosan, mar csak azert is,
mert felveteleknel a legritkabb esetben hasznalnak mindossze ket
gombkarekterisztikaju mikrofont, amit a peldadban modelleztek. Ennel
sokkal nagyobb disznosagokat csinalnak a hangfelveteleknel. Tobb
mikrofon jelet keverik ossze, azok iranykarekterisztikaja sokfele, es a
zeneszek elhelyezese is egeszen mas koncertkorulmenyek kozott, mint
zenefelvetelnel. Es megis. Es megis vannak egeszen kituno terhatasu
felvetelek, mint ahogy vannak a legritkabb esetben szabalyos hangszoro
iranykarekterisztikak mellett is jo hifi eszkozok. Mert a hangmernok
nem a zeneszek tereben fulel. A hangmernok a zeneszektol elszigetelt
terben hangszorokrol hallgatja a muzsikat, es ugy helyezi el a
ZENESZEKET, a mikrofonokat, ugy kever, hogy a hangszorobol hallhato
hangkep legyen elvezetes. Es emiatt teljesen felesleges a leveledbeli
matek miatt nagyon tudomanyosnak tuno filozgatas. Te vulgarisan azt
allitottad, hogy a sztereo elvileg nem lehet jo, es hoztal egy modellt,
ami ezt igazolja. En hallom, hogy egeszen kituno terhatas van a jo
lemezeken es rendszereken. Raadasul nem ket mikrofonnal es nem
gombkarakterisztikajuakkal keszitettek azokat. Hogy egy elem epitett ket
kis lyukkal ellatott fal nehany szazalekban torzitja a geometriai
hangkepet, az lehetseges. De attol meg kituno felvetelek keszithetok,
mert a hangmernok is a ketlyuku fal innenso oldalan van, itt hallhgatja
a felvetelt. Legfeljebb fel meterrel odebb ulteti a gordonkast a jo
hatas erdekeben. 8-) 
Azt irtam elso Tudomanybeli leveleimben, hogy a tudosok nem sokat
foglalkoznak a hifivel. Ez a hangmernoki munkara is igaz. Sokkal nagyobb
szerepe van itt a tapasztalatnak, intuicionak, kiserletezesnek, mint a
"tudomanynak" Sajnos, ilyen a helyzet. Meno hangmernokok erosen
titkoljak a modszereiket, rengeteg nem bekapcsolt mikrofont is
elhelyeznek, neha meg latvanyosan at is helyezik azokat, nehogy a
zeneszek kifigyeljek mi is tortenik. A jo hangfelvetel keszitesehez
nincs
igazan jo ismert recept. Ennyit a tudomanyrol.

>A hegedu iranya  hangero elosztas szerint 27 fok, faziskeses szerint nem
>valtozik, vagyis 53 fok. A gordonka iranya hangero elosztas szerint 14
>fok, faziskeses szerint nem valtozik, vagyis 0 fok. Lathato, hogy a
>hangero, es a faziskeses szerinti iranymeghatarozas egymasnak
>ellentmondo, termeszetellenes.

Persze hogy lehet rossz felveteleket csinalni. Ebben az esetben minden
tranzienst mashol hallanank, mint ugyanannak a hangszernek a kitartott
stacioner hangjait. Tehat megszolal egy hegedu 53fokban balra [mert a
megszolalasi tranziens alapjan a fazisabol erzekeljuk az iranyat], majd
szepen atugrik a 27 fokos helyzetbe es ott folytatja. Es minden hangszer
minden megszolalasa ilyen ugribugrival jarna. Ha ez igy lenne, nem
csinalnanak sztereo lemezeket, mert ez elviselhetetlen. Hala Istennek
azert a hangmernokok ugyesebbek a modellbelinel, mert ilyesmi csak
nagyon ritkan hallhato lemezrol.

>Mivel a hegedu hangjat ket kulonbozo
>hangszorobol hallod, ezek interferalnak egymassal, es a hang
>hullamhosszanak megfeleloen maximum-minimum helyek keletkezneknek a
>hangterben, amely miatt gyakorlatilag centimeterenkent valtozik a
>hangkep.

Ajjaj! Most akkor kepzeld el, hogy eleg nagy teruleten szetszorva
egyszerre negyven hegedus huzza a vonot. Ott milyen interferenciak
vannak! 8-) Milyen maximum-minimum helyek? 8-) Es sokszor raadasul meg
egyidoben szol masik negyven hangszer. Plusz raadasul a hanghullamok meg
szemet modon visszaverodnek minden utjukban allo feluletekrol, a
szomszed hegedus hangszererol, az elotte levo szektamlarol, a falakrol,
a mennyezetrol stb. Az egesz zene ilyen interferenciakavalkad. 8-)

>Ha atulsz a bal oldali mikrofon moge, akkor a hegedu, es a gordonka
>azonos tavolsagra lesz toled. A hangfalon csak akkor hallhatod egyforman
>a ket hangszert, ha a jobboldali hangszorot kikapcsolod. Persze ilyenkor
>mindket hangszer egyetlen iranybol, a bal oldali hangszorobol
>hallatszik.

Hat ez is igaz. A sztereo helyeknek van hatara. Na es? Kinek a fenenek
jutna eszebe negy meterrel a BALoldali hangszorotol BALra leulni
hallgatozni? Az is igaz, hogy egy harminc meter szeles zenekart nem
harminc meter szelesnek hallasz a hangszorokbol. Bar en meg nem vittem
hangszorokat meg ekkora terembe. Lehet, hogy meglepodnek? A Hyattben a
Penna es Poor eleg nagy konferenciateremben tartott bemutatot.
Kitoltotte a hangkep a termet!

>Ami az extra halk hangokat illeti. Az elozo levelemben valoszinuleg
>hiaba, de felhivtam a figyelmedet az also erzekelesi szint 25 dB-es
>hatarozatlansagara. Remeltem, hogy ebbol a hatarozatlansagbol mar nagyon
>konnyu lesz tovabbi kovetkeztetesekre jutnod. Ezt most megteszem
>helyetted. Ha nincs hatarozott also jelszint, akkor nem lehet hozza
>viszonyitani a pianissimot, maskeppen fogalmazva ez a viszony minden
>hallgato szamara mas, es mas lesz.

Hat hiaba - nem vagyunk egyformak. Miert baj ez? A hangkep balansza is
mas minden korosztaly szamara, mert a hallascsokkenes frekvenciafuggo.
Emiatt azt hiszed, hogy gondjai vannak a karmesternek? Ugyanugy
nincsenek, mint a hallaskuszob atlagos emelkedese miatt. O jatszik, a
lemezeket a hangmernok elkesziti. Es a suketebbek maskepp halljak.

>Ha valakinek olyan gyenge a hallasa,
>vagy olyan halkan szol a zene, hogy a pianissimot a zajszint alatt
>kellene erzekelnie, akkor ez hibas elrendezesre utal.

Emiatt a hibas nezet miatt keszultek pocsek Hungaroton hanglemezek.
Elfelejted, hogy a zene, mint irtam a zajszint alatt is hallhato
[bizonyos hatarig]? Errol volt szo, nem pedig arrol, hogy akkor a
suketebbek mar nem hallanak. A gyengebb hallasuak meg majd kozelebb
ulnek, es jobban feltekerik a hangerot. Nem az abszolut hangerossegrol
van szo, hanem a dinamika also hatararol! Ami imho, es a nyugati
jobb lemezgyarak szerint is a zajszint alatt van.

>Ezert ha ezeket az eltereseket osszeadod, akkor rajosz,
>hogy a  zeneszeknek, es mas eloadoknak  legalabb 25 dB
>dinamikafolosleget kell produkalniuk, hogy mindenutt  a teremben
>mindenki szamara jol hallhatoak legyenek.

Itt gondolom tevedtel. Ha a szuksegesnel 25 dBvel hangosabbra veszik a
pianisszimot, [hogy a leghatso sorban ulo faradt venemberek is halljak
azt] akkor ezzel 25 dBvel CSOKKENTIK a dinamikat. Mert a fortisszimot
nem tudja a zenekar sem 50, sem 25 dBvel hangosabban jatszani.

>Egy zenet sugarzo berendezesnel nem az a cel, hogy minden
>hangjelenseget tokeletesen reprodukaljon. A ZENET
>kell sugaroznia olyan tokeletesen, ahogyan az csak az lehetseges.

Ebben tokeletesen egyetertesz velem. 8-) Az egesz sztereo precizitasbeli
vitankban ezt az allaspontot kepviseltem.
Udv, Peter.
+ - MIDI-bill. (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Haliho!

A segitsegeteket szeretnem kerni MIDI-billenytuzet ugyben. Egy 5 oktavos,
sulyozott, after touch-os billentyuzetet szeretnek akar hasznaltan is (PC-n
es GUS-on hasznalnam). (BTW: Milyen GUS-t erdemes venni, mi a kulonbseg?) A
Fatar S610+ es SL161 nagyon szimpatikus technikailag, baj csak az araval van
(tobb mint 60.000 Ft). Ugy sejtem ennyiert draga. Ja, meg azt hallottam,
hogy az SL161-nel az after touch csak kamu. Ebbol mi igaz?
Ha valakinek tudomasa van elado bill.-rol, vagy tud nekem ebben a temaban
segiteni, annak nagyon megkoszonom, ha ir.

mas:

Kovarynak erdekes elkepzelesei vannak a hibakeresesrol es javitasrol:

>Nyisd ki, es valami szigetelo anyagu eszkozzel kopogtasd vegig az
>alkatreszeket, nyakot. Mozgasd meg a vezetekeket.
>Figyeld, hol a legerzekenyebb a kopogtatasra! Ott lesz a hiba.

tiszta hitech

tiszteletem, szinya
+ - Svajci hirdetesi levlista kerestetik. (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Hallo hallo !
Volt itt a listan korabban valaki Svajcbol, talan a STUDERtol.
Elsosorban tole kerdeznem, de lehet, hogy mas is segithet.
Keresek egy Svajci hirdetesi levelezolistat, olyasmit,
mint a Tipp, vagy a Hirdetes ! Ha tobb is van, inkabb
muszaki jellegu erdekelne. Aki tud ilyet, kernem irja meg
pontosan a bejelentkezes, kijelentkezes es a hirdetes modjat.
A valaszokat varva elore is koszonom, es udvozletem kuldom


Bartha Agoston CIFRA ensemble
POST:   1118 Budapest.Menesi ut 59b
TEL:    0036 20 392397 (nonstop)
TEL&FAX 00361 1853644  (HUNGARY)
Junitol 00361 3853644
http:   //w3.datanet.hu/~cifra
E-mail: 
+ - Svajci muszaki hirdetesi levlistat keresek. (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Hallo hallo !
Volt itt a listan korabban valaki Svajcbol, talan a STUDERtol.
Elsosorban tole kerdeznem, de lehet, hogy mas is segithet.
Keresek egy Svajci hirdetesi levelezolistat, olyasmit,
mint a TIPP, vagy a HIRDETES ! Ha tobb is van, inkabb
muszaki jellegu erdekelne. Aki tud ilyet, kernem irja meg
pontosan a bejelentkezes, kijelentkezes es a hirdetes modjat.
A valaszokat varva elore is koszonom, es udvozletem kuldom

Bartha Agoston CIFRA ensemble
POST:   1118 Budapest.Menesi ut 59b
TEL:    0036 20 392397 (nonstop)
TEL&FAX 00361 1853644  (HUNGARY)
Junitol 00361 3853644
http:   //w3.datanet.hu/~cifra
E-mail: 

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS