Math:
>ismet valami, ami nem tekintheto tudomanyos modellnek, elmeletnek,
>eredmenynek.
>ha mar egyszer belattad, hogy ezek nem azok, akkor miert folytatod?!
Erre tegnap roviden válaszoltam, de csak latszolag ment el a level,
tehat ujra es bovebben:
Felvetesem otlet volt, a cimeben ez benne is van.
Egy-egy kozzetett otlet altalaban nem mas, mint javaslat es
velemenykeres egyszerre, azaz kerdes is, megha kerdojel nelkul is
tesszuk fel.
Az otletet az ember intuicioval nyeri. Eloszor onmaga szamara
megfogalmazza, majd ellenorzi, hogy ellentmondasos- e vagy sem.
Amikor a sajat ismereteim alapjan ugy talalom, hogy nem
ellentmondasos az otletem, akkor hamar felvetem, magasrol tojva
azon kevesekre, akik ettol kiborulnak. Masokat ugyanis gondolkodasra
osztokelek ezzel, ill. kivancsisagot ebresztek. Az ilyesmi tobbeket
szorakoztathat, kulonfele okbol es modon.
Emellett a kerdeseimmel ebresztett kivancsisaggal megnovelem
annak valoszinuseget, hogy idovel egyre jobb valaszokat kapjunk
rajuk. Kerdeseinket a vilag tudomasara kell hozzuk, mindenki jol jar
vele.
S mikent a matematikaban elofordul, hogy egyazon tetel bizonyitasara
egyszerre tobbfele modszer letezik, az eletben felmerulo problemak
megoldasahoz is gyakran tobb ut vezet. A tudomanyban es a
koznapi eletben egyarant erdekes, ha egyazon kerdesre tobb,
kulonfele eszjarasu szemelytol, kulonfele modellekre epulo
valaszokat, megoldasokat kapunk. Tojok azokra, akik szerint
eleg egyfele megoldast megismerni, s az alternativ utak ezutan mar
erdektelenek.
Bizonyosan vannak akitet szorakoztat ha latjak, sok kulonbozo uton
lehet celbaerni, s maguk is keresni kezdik, letezik-e az eddigi
legrovidebb utnal megrovidebb.
Az intellektualis let ertelmenek tartom, hogy az ember a lehetosegei
szerint masok eletet minel szinesebbe, valtozatosabba tegye, amihez
hozzatartozik az is, hogy elgondolkoztasson, kivancsisagot ebresszen,
szorakoztasson es jo peldat mutatva - ugyanehhez masoknak is
kedvet csinaljon. Azokat pedig leckeztesse meg, akik ebben
akadalyozni probaljak.
Udv: zoli
|