Hi !
Maci 68, te filozofus vagy !
A szubjektiv es objektiv fogalom
meghatarozasa csupan a szotar
alapjan egyszeru feladat.
A valosagban a ket fogalom szamos
esetben nem hajlando elesen kettevalni.
Csak a dialektikus megkozelites lehet pon-
tos.
A leveledben te is erezteted a kerdojellel,
hogy az objektiv nehezen valaszthato
el egy eles vonallal a szubjektivtol.
A logika pontos megfogalmazasa sem
segithet az egyes esetek objektiv-
szubjektiv atfedeseinel.
Gondolj csak a tudattalanra. A tudat-
talan a szubjektiv elmenyt az objektiv
fele tolhatja.
Kersz egy peldat ?
Az ehseg.
Akit megol, annal szubjektive nincs ott, nem
erzi, pedig objektiven vegez vele :
az anoraxia nervosa.
A bulimia megint megvicceli az aldoza-
tat. Ott van a szubjektiv erzes, ahol
objektive a legkevesebbet se lehet magyarazkodni.
Sikerult osszemosnom a szubjektiv-objektiv
fogalmakat ?
--
Lien, a sarga boelcs, a szines gondolkodo jo
egeszseget kivan.
|
Szia!
> ... Marmost, Sheldrake
> ugyanezt a kiserletet azonos elrendezesu labirintussal, mas helyeken es mas
> patkanyokkal megismetelte. ...
Kar, hogy nem az eredeti felvetesedre adtal peldat. A peldad ugyanis nem
"nagyon kulonleges kurolmenyek kozott, nagyon ritkan elofordulo" objektiv
esemenyekrol/jelensegekrol szol, mint ahogy az eredeti felvetesed szolt:
# ... Praktikusan valoban tobbe-kevesbe mukodik is (de csak
# tobbe-kevesbe, mert peldaul nagyon kulonleges korulmenyek kozott, es ezert
# nagyon ritkan elofordulo esemenyek eseteben lebenul), ...
z2
|
Motto: Ne legyen a te marketing tevekenysegednek gyumolcse ...
Szia!
> Szerintem objektiv az, ami nem a szubjektumbol, hanem az
> embertol fuggetlen valosagbol ered, arrol szol.
Egyetertek.
> Ugy is fogalmazhatunk, hogy pl. egy harmadik, kivulalo
> szemely, pl egy kepzeletbeli "mindentudassal" felruhazva,
> akinek van ralatasa, biztos tudasa a dologrol, lehet a
> dontobiro.
Nem. Ha egy "dontobiro"-tol fugg hogy valami objektiv-e vagy sem, akkor
fennall a dontobiro tudatatol valo fuggoseg, vagyis szubjektivitas ...
Ugyan ez a helyzet 10, 100, 1000, stb., "dontobiro" eseten. Csak akkor
beszelhetunk objektivitasrol, ha mindenki/barki rendelkezesere all a
"dontobiro"-i szerep.
> Az "objektiv" viszont messze nem jelenti azt, hogy mindenki
> szamara hozzaferheto:
> Egy atommag is objektiv, megse latja Jozsi neni.
Nem. Jozsi neni szamara pontosan ugyanugy es pontosan ugyanannyira all a
rendelkezesere a valosag, mint mindenki/barki masnak. Az mar egy masik kerdes,
hogy senki szamara sem egyszeru dolog hozzajutni az atommagok kutatasahoz
szukseges eszkozokhoz.
> Most ne a tartalmara vagd ra az eloiteletedet, hanem lasd
> be, hogy nem lehet reprodukalni.
Belatom: valoban nem lehet reprodukalni. Te meg lasd be, hogy a
reprodukalhatatlansaga miatt csak es kizarolag szubjektiv forrasbol szarmaznak
az erre vonatkozo ismeretek. Szubjektiv forrasu dolgot pedig nem lehet
objektiv forrasu dolognak, vagy roviden objektivnek, nevezni.
> De attol lehet objektiv.
A "lehet" szo nincs benne a valosag szotaraban ...
Ami csak "lehet", az biztosan nem objektiv, valosagtol szarmazo.
z2
|