Halló halló !
Egy tegnapi emilben érdeklődött egy karvezetést tanuló ifjú.
Kedve volna megpróbálni az utcazenét odahaza. Alábbi gondolataim
adódtak számára. Hátha valakit itt a listán is érdekel, tehát beidézem.
Kedves Máté !
Az ötleted talán jó, talán nem. A puding próbája az evés.
Azért ennél konkrétabb gondolataim is vannak. Igaz, mi odahaza nem játszunk.
Tudtommal a helyi önkormányzatokon lehet engedélyt szerezni. Ez nagy
előrelépés,
mert múlt évig az aktuális rendőr döntötte el, hogy adott helyen lehet e
játszani.
A magam részéről Pesten játszanék. Szerintem a legjobb hely a Ferenciek terei
aluljáró metrófeljáróval szembeni fala előtt középen. Egyszer egy kutyaütő
zenekarral ott 7
perc alatt fejenként 450 Ft-ot kerestünk. Aztán jött a rendőr, mi meg nem
akartunk neki elvből 5000et adni, bár vastagon megérte volna 98-ban. Pesten
nincs sok harmonikás, de világszerte viszont rengeteg van a nyugati
városokban különösen. Nagyon szakadtak szegények és ezért arrafelé a
tangóharmonikás szinte szinonímája az utcai koldusnak. Világszinvonalon
kell ilyen hangszeren játszani errefelé ahhoz, hogy pozitív legyen a mérleg
anyagilag és lelkileg egyaránt. Itt egy két orosz tarol az ezer basszusos
gombosharmonikáival, de ők tényleg képesek átlényegíteni egy vasúti
aluljárót Bach zenéjével néhány évszázaddal ezelőtti katedrálissá. Iszonú
profik ők, mégis panaszkodnak. Ezért hosszútávon lebeszélnélek a
harmonikáról. Mik a többi szóbajöhető hangszerek ? Ha valami fasza
szólóhangszer van, mint hegedű, cselló vagy fuvola, esetleg marimba vagy
ilyesmi, akkor sokkal jobb lenne zenei kíséret fölé játszani. Mindenképp
perfekcióra törekednék. Elegáns ruházat, jóhangú kíséret és komoly
pénzszedő image, azaz imidzs. CD-t kell tudni árulni. Sokat dob anyagilag.
Mi magunknak készítjük a CDket és mondhatom, hogy a keresett pénz harmada
abból jön össze úgy, hogy a másik harmad a dobott pénz, a harmadik harmad
pedig az esküvőkből jön össze. Esetedben talán a bevételed felét is
jelenthetik a CDk. Nem nagy ügy manapság CDket akár kis példányszámban
viszonylag olcsón elkészíteni. Az élő zene, az előadó jelenléte, varázsa
eladja a CDket. Mi kb 500 Ftból hozunk össze egyet borítóval, profi CD
körcimkével. Küldök is egy cimkét mutatóba, mert vállalok is CD felvételt
sokszorosítást, nyomtatást. A CD otthon 1400 és 2000 között adható el.
Nemrég megtalált egy riporter amikor legalizálták odahaza az utcazenét. A
kedvéért kiültem tekerőlanttal a Váci utcára és fél óra alatt, amíg ő ott
elkészítette a riportjait velem meg a hallgatókkal, eladtam 4 CD-t lazán.
Ebből hármat valutáért. Mi például idekint egy grillezőmotorocskával
forgatunk egy szép menyasszonyruhás babát, akinek a kezében ott van a CDnk.
Mozgás a lényeg. Hetente két elem árát ki lehet bírni ezért. Fontos, hogy
legyen nálad mindíg elég névjegy elérhetőségekkel ! Én legszívesebben
fúrészen tanulnék meg vonóval játszani kíséret fölé.
És a zenéről:
Alapszabály, hogy csakis olyan zene hoz jól anyagilag, amit
MIN-DEN-KI IS-MER !
A kortárs zenét és saját nem ismert kedvenceidet hanyagold ! Magyarországon
szerintem 20-30 darab hatvanas évek ízlésesen válogatott slágerével lehetne
legjobban tarolni. Persze igényes megszólalás, ének nélkül jó kisérettel. A
zenei tanultságod predesztinál arra, hogy ezt a lehető legjobban
megvalósítsd és kiaknázd.
Másik fontos dolog a változatosság. A slágerfolyamba beszúrnék nagyon
ismert klasszikusokat, mint Brahms első és ötödik táncát, Mendelson
nászindulóját, stb. Örökzöldekből a Montti csárdást, a fekete szemeket,
néhány közismert walzert, mint a
gyertyafénykeringőt, tangókat, filmzenéket, stb.
Harmadik fontos dolog az előadásmód. Mosolyogni kell, kacsintani a
csajoknak, megköszönni finom meghajlással a dobásokat, általában kontaktust
kell tartani a közönséggel. Ha valami különös dolog történik, azt zenében
is le kell reagálni akár egy direkt hamis (megfeszített) vagy nem odavaló
hanggal, vagy glisszandóval. Ez már súrolja a krvaság határait, de remek
ötlet, hogy direkt rontasz a zenében úgy, hogy a javítása még jobban jöjjön
ki, mintha nem rontottál volna. Ehhez a kíséretet is így kell megalkotni,
de megéri. Érdemes többféle hosszúságú kiséreteket is előregyártani, hogy a
megfelelő hangulathoz jól választhass. Amúgy régi dolog, hogy a jó zenész
olyan mint a jó kurva. A vendég élvezze a dolgot, ne ő.
A kiséret zenéjéről azt kell tudni, hogy nem kell telezsúfolni
hangszerekkel. Legyen pregnáns basszus benne és pontos ritmikai
tájékozódási pontok. MAX 3 hangszer ! CDwalkmenről minden szám után 5-6
másodperc tököléssel kiválaszthatod az épp leg odavalóbb vagy kívánatos
következő számot. A hangtechnikáról annyit, hogy kiscsi legyen jó
basszussal. Inkább egy nagyobb hangszóró legyen, mint 2 kicsi. Monóban
dolgozz ! Akku kell, amit éjjel fel tudsz tölteni. A cucc nagymamás gurulós
szatyorba szerelendő. Állva jobb a hatás, hacsak a hangszer miatt nem kell
ülni. Ha mégis ülsz, széked legyen összekombinálva a hangcuccal.
No ezeket most tök ingyen leírtam neked, komoly szakmát adva a kezedbe.
Szerintem anyagilag annál jobban jársz, minél többet meg tudsz valósítani a
fentiekből. Cserébe csak annyit kérek, hogy amikor megöregszem és már
szociális otthonban leszek, keress meg és meséld el, hogy mire jutottál.
Legalább háromszor gyere, mert lehet, hogy nem értek meg mindent elsőre.
Üdv, Ágoston www.musicart.hu/agoston
|