Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX UTAZAS 589
Copyright (C) HIX
2002-01-11
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Nagy utazasunk eszakon - rovid flort Skandinaviaval 3. (mind)  150 sor     (cikkei)
2 Tunezia (mind)  7 sor     (cikkei)

+ - Nagy utazasunk eszakon - rovid flort Skandinaviaval 3. (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

5. nap - Svedorszag - Lund
Szombaton hajnalra megjott a melegfront, amit eloszor a surubben
potyogo eso jelzett, majd a nap is kisutott. A reggeli es a satrak
lebontasa utan elindultunk Svedorszag fele. A hid feljarata -
pontosabban a kezdo alagut lejarata - elott megtankoltuk az autot.
Aztan irany a 4 kilometeres alagut, amely a repuloter szele alatt
felvezetett bennunket a hidra. Az ketszer ketsavos uton maximum 90
kilometeres sebesseggel lehetett hajtani. A felszinen eloszor
szarazfoldi szakasz, majd egy labakon allo tengeri resz utan egy
szigeten haladtunk at. A tobb mint 1 kilometer hosszu feszitett iv
mar kozelebb volt a sved parthoz. Az uttest mintegy 40-50 meter
magasan volt a tenger felett, a pillerek talan 100 meterre is
felnyultak. A feszitett resz sved oldalan megalltunk, es
fenykepeztunk. Itt szerencsere csak a  varakozast tiltottak, a
megallast nem. Ez a hid korantsem volt olyan felelmetes, mint az
Odensee utani. Talan azert sem, mert most delelott volt, sutott a
nap es a szel sem fujt erosen.
A sved partot 2262 kilometernel ertuk el. A hid vegen allo tucatnyi
penztar egyikeben kifizettuk a 7900 forintos hid-dijat.
 www.oeresundsbron.dk ) Meglepetesunkre a fizetokapuk utan vamosok
vartak bennunket. Egyik megkerdezte, mit hoztunk, miert jottunk, hol
alszunk, mikor megyunk vissza. A valaszok meghallgatasa utan
kedvesen jo utat kivant. Fel kilometerrel arrebb egy nagy parkolohoz
ertunk, ahol WC, informacios iroda volt. Nagyon sok ingyenes anyagot
talaltunk az orszag kulonbozo reszeirol.
Az eloszor Lundban alltunk meg hosszabb idore. A varost ezer evvel
ezelott alapitottak. Fontos egyhazi szekhely volt kolostorokkal.
Kesobb a reformacio idejen eltuntek a kolostorok, de az igazi
csapast a dan-sved haboru okozta, mert tobbszor is leromboltak.
1658-ban kerult vissza a svedekhez. Ma leginkabb az egyeteme
hatarozza meg, amely a legnagyobb a skandinav egyetemek kozott. Az
egyetemnek koszonhetoen a megyeben az atlageletkor 37 ev, es 130
fele nemzetiseget tartanak nyilvan a "multikulturalis karakter"
kategoriaban.
Nagyon szep a 900 eves szekesegyhaz, aminek eredeti reszei a
varossal egy idosek. Mellette van egy hasonloan regi epulet,
amelynek pincejeben valamilyen avantgard kavehaz mukodik. Mint
mashol, itt is sok a park, a zold. Nagy volt a forgalom a foterrel
szomszedos virag es gyumolcspiacon. A foteren egy hatalmas, fuvel
befuttatott foldember reklamozta a nem sokkal kesobb kezdodo magyar
kulturalis heteket.
A parkban a szaraz levelek mar az oszt jeleztek - augusztus elejen.
A daniai esos-huvos ido utan itt a hazai venasszonyok nyarat, a
szeptember vegi, oktober eleji jo idot idezte az idojaras. Mintha
egy masik evszakba csoppentunk volna az otthoni 38 fokos kanikula
utan.
Lund utan a 4-es szamu fouton haladtunk tovabb eszaki iranyba. A itt
is es kesobb is nagyob valtozatosak voltak az utak muszaki es
kozlekedesi szempontbol. Nehol a normal fout mindket oldalon leallo
savval szelesedett. Ilyenkor a lassabban kozlekedok a szelso savokra
huzodtak, hogy az elozni akarok biztonsagosan elkerulhessek oket -
ahogy ezt a szabalytalan, de praktikus megoldast a siofok elotti
autouton mi is uztuk korabban. A maximalis sebesseg egyebkent a sved
foutakon 90 kilometer, autopalyan is csak 110.
Igazan erdekes megoldas a haromsavos gyorsforgalmi ut volt - amit
formailag, es persze a maximalis sebesseg szerint is autoutkent
kezeltek. Az egy palyas uttest osszesen harom savra volt osztva. Hol
az egyik, hol a masik irany kapott kettot belole 1,5 kilometeres
tavra. A ket oldalt keritesek valasztottak el egymastol, hogy
veletlenul, de akarattal se tevedhessen at senki a masik iranyba
kozlekedok oldalara. Az allandoan ismetlodo 1,5 kilometeres elozosav
megfelelo lehetoseget adott, hogy a gyorsabban haladok
kihasznalhassak a 110 kilometeres sebesseg hatart. Persze mindig
figyelni kellett, hogy egy-egy lassu jarmu beerese miatt ne kelljen
tulsagosan hirtelen fekezni, vagy hirtelen gyorsitani. Ezzel a
megoldassal hatalmas foldteruletet megmentettek a betonozastol, es
persze megsporoltak rengeteg penzt. Nalunk a kozlekedesi mernokok es
utepitok, kobanya tulajdonosok valoszinuleg nem szivesen fogadnanak
ilyen megoldast, hisz a termeszet karositasanak csokkenesevel
aranyosan kisebb lenne a beruhazas koltsege, s ezzel egyutt a
tervezes, epites utan remelheto haszon.
Az utunk elso 2-300 kilometeres szakaszan - Jonkopinging -
gyakorlatilag sik videken haladtunk. Daniahoz hasonloan csak kisebb
dombok valtogattak egymast. Az ut mellett mindenutt maganyosan, vagy
kisebb bokrokban allo tanyak - lakohazak, gazdasagi epuletek fabol,
svedvorosre festve - es persze az elmaradhatatlan arboc a keskeny
zaszloval. Retek es erdok - fenyofak, nyirek - nagyon sok volt a
fiatal telepites. Jonkoping utan hegyek koze ertunk. Persze ezek is
alig haladtak meg a komolyabb dombok magassagat. A nyiren kivul tobb
helyen lattunk mas lombos fakbol allo kisebb-nagyobb erdoket. Az eg
egesz nap kek volt, baranyfelhok usztak rajta.
Delutan erkeztunk a Kinda-kanal partjan levo Linkopingben. Itt is
hatalmas egyetem mukodik kulon varosreszben, de ismertebb felenk az
Ericsson mobiltelefon uzeme es a SAAB repulogyara, amelyben a
Gripen - vagy Ias - keszul. Korabbi utam soran mar jartam itt.
Tobbek kozott a sved legiero muzeumat, a katedralist es az 1200
szemelyes kongresszusi kozpontot, koncerttermet lattam, ahol kerekes
szekkel ugyanolyan konnyen lehet kozlekedni, mint ket labon.
Most ido hijan csak az ovarost - a gamlat - akartuk megnezni. Egy
aruhazhoz kapcsolodo parkolohazban hagytuk az autot. Innen mintegy
3-4 kilometert gyalogoltunk a centrumbol a varos szelen levo a
gamlaba. Alapvetoen nem vagyunk mazohistak, sot a tavgyaloglas sem
tartozik a kedvenc sportjaink koze, de mindenki azt valaszolta
tudakozodasunkra, hogy mar csak 7-800 metert kell menni.
Erkezesunkkor egyebkent a gamla mellett haladtunk el, csak abbol az
iranybol nem jeleztek, igy nem vettuk eszre.
Szerencsere erdemes volt a hosszu setat megtenni. Az ovarosban
eredeti formaban all korulbelul 80 regi fahaz - sok kozottuk
emeletes - 100-250 evvel ezelottrol. A korhu lakasbelsok mellett ma
is mukodo edesseg, textil es vegyesbolttal, bankkal, rendorseggel,
etteremmel, kulonbozo kezmuvesmuhelyekkel, iskolaval, vasuti es
kocsimuzeummal. Termeszetesen a malaclopo kabathoz hasonlo nyilvanos
telefonfulke is meg a crossbar idok elott keszulhetett. Mindez egy
szep park mellett. Mivel kicsit keson erkeztunk, joreszt csak
kivulrol nezhettuk meg oket, de igy is erdekes volt.
(www.linkoping.se/gamlalinkoping)
Mivel mar kesesben voltunk, a varos 800 eves katedralisara most nem
maradt ido. Pedig a helyiek szerint ez Svedorszag legszebb epulete.
Tornya 107 meter magas, van benne egy nagyon szep szarnyas oltar
1540-bol (Marten van Heemskerck) es egy feszulet a 14. szazadbol.
Talan majd legkozelebb. (Megint kiderult, hogy nem keszultunk fel
elegge a helybol, a latnivalokbol, illetve az ido beosztasaval.)
Este fel nyolckor erkeztunk Nykopingbe (2827 km). Egy hipermarket
parkolojaba SMS-eztuk meg a talalkozot baratunkkal, Perrel. Innen
mar o vezetett bennunket a "Paradicsomba", az Aspa kozeleben levo
erdei hazukba. Az utolso 3-4 kilometer koszorasos foldut volt - a
tabla szerint maximum 70 kilometerrel lehetett menni:)). Nem
probalkoztunk vele.
Vacsorara tesztat kaptunk javorszarvas-renszarvas raguval (bocs,
Kedves Mikulas!:)).  A raguhoz nagyon finom bazsalikom szosz volt es
persze mindenfele zoldseg. A vacsorahoz norveg komenyes, anizsos
palinkat, kaliforniai es francia chardonnay borokat ittunk. Mar az
elso nap szoros ismeretseget kotottunk vendeglatoink specialis nem
vizobliteses, megis automata budijaval, amit az ivovizkeszlet
vedelme miatt hasznalnak. Lehuzas helyett, egy kis lapattal valami
fureszporral kevert anyagot kellett magunk ala dobni. Az elektromos
melegitessel egyutt allitolag optimalisra allitotta a kemiai es
biologiai folyamatokat a humuszosodashoz. A keszulek maga egy
kamraban volt. A megfelelo szagelszivasnak koszonhetoen konnyu volt
az alkalmazkodas.
Nehany ar Svedorszagbol (forintra szamolva):
dizel 238-240, 95-os 252-260
Lund
WC 137, parkolo 270/ora
McD: hamburger 250, BigMac 660, Juice 2 dl 330
Szensavas udito 0,2 l 270, kave-tea  220
gyorsetterem:
salatak 1000-2160, pizza 820-2500
grillcsirke 150g 904,kebab 1100
piac:
banan 274, alma 274-440, paradicsom 164-329

jegkrem: magnum 356, cornetto 301, twister 220
fagyi: 1 kula 274, 2 kula 466, 3 kula 600
Udules: Cyprus, Mallorca, Santorini, Korfu 52000-71000/het

A kovetkezo reszben az ut stockholmi szakaszarol irok.
Gyorffy Arpad Nagyvazsony -  
www.badacsony.hu/kalauz
Foldi Utikalauz  - Informaciok a Fold nevu bolygo erdekes tajairol
+ - Tunezia (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves Listatagok !

Marcius elejen szeretnenk kiruccanni Tuneziaba. Aki mar jart ott, segitsen
par dologban. Erdekelnenek az arak (kaja,pia), esetleges europaitol eltero
helyi szokasok. A Medina Tours tunik a legszimpatikusabb irodanak, akinek
esetleg volt vele elmenye, akar + , akar -, ossza meg velem.
Koszi : Laci

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS