Pihenes a szigeten (nov.29-dec.03)
Korbesetaljuk az egesz szigetet, a hoguta elleni (arnyekban is van
legalabb 35 fok) otszori megfurdessel egyutt is szuk ket ora alatt
megvan az egesz. Kozben vakito feher homok, azurkek, kristalytiszta
tenger es sotetkek, felhotlen egbolt vesz korul minket. Mint egy Bounty-
reklamban. Napkozben furdes, napozas, buvarkodas. Napozas kozben
egy kertesz kokuszdiot hoz: kerjuk-e? (Nem tolakodo, udvarias.)
Persze, igy aztan szetvagja a nala levo felmeteres karddal, felesegem
kiissza a levet, utana pedig kifaragja a belsejet a joember. Kertesz sok
van, a golfpalyat koromvago olloval nyirta minden nap 2-3 ember. A
palmakrol a sargulo leveleket naponta levagjak, ezeket osszegyujtik,
sot a hazunk es a tengerpart kozotti palma-savban minden nap
osszesoprik a homokrol a leveleket. A fara maszashoz ket kotelet
hasznalnak, amivel atkaroljak a fat, es mar futnak is felfele. Erdekes
technika.
Este fel hetkor lemegy a nap (itt mar csak +4 ora az eltolodas
Magyarorszaghoz kepest), utana meg ulunk a tengerparton. A nap-
lemente csodalatos, de olyan gyors, hogy az elkepeszto. Nem nezel
oda, es mar el is tunt a tengerben. Hamar feljon a hold, olyan vilagos
van a feher homokos parton, hogy lampa nelkul lehet ujsagot olvasni.
Korben rohangalnak a tarisznyarakok, fejunk felett repulo kutyak
cikaznak, az egve felejtett villany kore gekkok gyulekeznek a falon.
Az egesz hely vegtelen nyugalmat sugall, csend van, csak a tavoli
zatonyon megtoro hullamok halk moraja ad nemi hatterzajt.
30-a nagy nap, reggeli utan egy korallzatonyhoz megyunk hajoval, a viz
alatti elovilagot megnezni (16 dollaros fakultativ program). Az ido felhos,
ezert a csoport fele visszamondja, negyesben maradunk egy japan
parral. Ok holnap mennek haza, igy mindenkepp menni akarnak, a
kovetkezo idopont mar nekunk is keson lenne, igy nekivagunk. Jo
feloras hajozas utan megallunk a viz kozepen alattunk kb 10 m melyen
korallpad. Megrokonyodunk, amikor a japanok mentomellenyt kernek,
mint kiderul, a sracnak kimondott viziszonya van, a lany pedig alig tud
uszni. Mindegy, mi megyunk. Hal itt ha lehet, meg tobb fele van, apro
szepseghibaja a dolognak, hogy pici (par mm-es, atlatszo) meduzak,
vagy plankton, vagy valami mas csipkedik a borunket uszas kozben.
A latvany mindenert karpotol. Egyszer csak hangosan orditoznak es
mutogatnak a helyiek a hajorol. Capa? Felesegem szerint valami
"manta"-t kiabalnak. Belehuzunk arrafele es tenyleg: a felszin
kozeleben komotosan uszik egy masfel-ket meteres manta, azaz
ordograja. Lenyugozo, ahogy meltosagteljesen repul a viz alatt,
gondosan ugyelve arra, hogy 2m mindig legyen koztunk. Mire
lefenykepeznem, belehuz es eltunik a keksegben. Kicsit szomorkasan
uszok vissza a tobbiekhez, de szerencsem van: par perc mulva
visszater, ekkor jobbra-balra uszkal elottunk, tobb kepet is csinalok
rola. Mar megerte kijonni.
A visszauton megkerdezem kalauzunkat: capak vannak? Vannak, de
sok a hal, igy nem ehesek, nem tamadnak emberre. Ez kesobb be is
igazolodik, hiszen egyik delutan a hazunk mogotti sekelyesben setalva
ket szirtcapaval is talalkozunk, de elszaladnak elolunk, igy
lefenykepezni nem tudom oket. Megijedni nem kell, egyik sem volt
nagyobb egy rud teliszalaminal. Kesobb meg talalkozunk egy masik
fajta rajaval is (ez szurke es kerek), de a fenykepezogep sajnos ekkor
sincs nalam.
A viziturarol visszaerve kellemes meglepetes: magyar utitarsaink epp
akkor kotnek ki a szigeten, igy aztan buszken vezetjuk be oket
felfedezeseinkbe. A hatralevo napokat egyutt toltjuk, furdunk,
buvarkodunk, napozunk es rengeteget pihenunk. Bar 27 fokra van allitva
a klima a szobaban, a felesegem kicsit megfazik, igy noveljuk a setak
mennyiseget, ez jo alkalom az irigylesre melto fotok keszitesere is.
Utolso este kigyalogolunk a hullamtorohoz, ahol csodas korall-
kepzodmenyeket latunk es persze ateljuk utolso Sun Island-i
naplementenket is.
Hazautazas
Dec. 3-an reggel elbucsuzunk Mohamedtol, furdunk meg egy jot az
oceanban, visszaadjuk a kolcson-pipat es osszecsomagolunk mindent.
A ket borondbe megint sikerul beleferni, en nem akarom cipelni, ezert a
teli ruhamat is a borond tetejere hajtogatom. Lesz ami lesz. 11.15-kor
jonnek a csomagokert, mi pedig kirakjuk a kozos polcra magyar
ujsagainkat, kifizetjuk a szamlat, majd kiulunk az egyik tengerparti
barba. Sor mellett mulatjuk az idot, hiszen a hidroplant csak 15.30-ra
igertek. Kesobb atmegyunk a medence melle, felesegem meg furdik
egyet (az o furdoruhaja a taskajaban is elfer). Jo hir, hogy a repulo fel
oraval korabban erkezik, igy aztan rovidul a varakozas. A feloras
repulesen meg megorokitek par korall-szigetet a magasbol (3500m-rol),
majd landolunk Malen. A repulorol felmerjuk, hogy a kifutopalya melletti
szigeten elterulo fovarosban semmi nincs, igy amikor a foldon
ajanlgatjak a Male varosnezest, egyhangulag a kihagyasa mellett
dontunk. Kerunk ket kolat es ket szendvicset, egybol kiderul, hogy
Male International a vilag legdragabb repulotere. 25 dollart fizetek az
uzsonnaert (kesobb London Heathrow-n ugyanezt a kombinaciot egy
capuccinoval megfejelve sem emelkedik a szamla 12 dolcsi fole).
A repulonk csak este 9-kor fog indulni, igy a Male naplemente
megnezese, valamint a kikoto korbejarasa utan kinlodunk. Elottunk
nem megy repulo, igy nem mehetunk be az uzletekhez, a nyitott
varoban varunk, kinunkban hintazunk, ulunk, allunk, fekszunk a
padokon. Talan jobb lett volna speedboattal (gyorshajoval) jonni, az
nem 30 perc, hanem 2 ora alatt er ide. 8-kor vegre kinyit a terminal,
sorba allitjak a nepet, elveszik a 10 USD kilepesi illeteket, mehetunk
becsekkolni. Itt a kisasszony nem tudja, hol van Budapest, de aztan
sikerul feladni a borondjeinket. Ez halalt megveto batorsag, hiszen
Male-Colombo-London-Budapest ut all elottunk. Ha valamelyik
atszallasnal eltunik a csomag, akkor en Ferihegyen egy szal
rovidnadragban fogok acsorogni. Mindegy, nem akarom cipelni, eleg
a fotostaska. Jo hir viszont, hogy ablaknal ulunk, es mivel megkapjuk
a colomboi beszallokartyat is, latjuk, hogy vegig ablaknal fogunk ulni.
Korbejarjuk az uzleteket, de semmi erdekes nincs. Utana lehet izgulni,
hiszen az utastarsaink vissza akarjak valtani a maldiv valutajukat (tok
felesleges volt venni, a dollar mindenhol jo volt), igy elkeveredtek a
sorban. Vegul idoben elokerulnek, igy aztan beszallhatunk a nagy utra.
Colombo 770km (pont mint idefele jovet), de idozonat lepunk, igy este
11 korul szallunk le. A tranzitban megvesszuk a korabban kinezett
uticsomagot (3 kis uveg arrak+2 doboz sor + ket doboz toddy (kokusz-
alkohol) + 2 doboz kesudio egybe csomagolva), bufezunk egy kicsit.
Egy dollar alatt nem adnak vissza, igy aztan az 50 centet egy Kit-Kat
csoki formajaban kapom meg. Nemi hevereszes a csomagokon, aztan
beszallitas. Hihetetlen sok az ember, fele angol, fele helyi(nek latszo).
A bo 300 ember beszallitasa ertelmesen zajlik, az utasokat ulesrend
szerint csoportositva buszoztatjak ki a gephez (1-20. sor, stb.).
Kicsivel a szarny elott ulunk, de vegre ablaknal! 8700km-es utnal ez
nem mindegy.
Felszallas (ejjel 3.30-kor, 40 perc kesessel) utan hamar kiosztjak a
kajat, ami a tarsasaghoz meltoan finom es boseges, aztan mar az
elso filmen elbobiskolok. Kozben becsukatjak velunk az ablakokat,
mert "mindjart kel a nap, ne legyen bent vilagos". Vagy igy nehezebben
lonek le bennunket? Mert most nem Szaud-Arabia felett jovunk.
Ebredes utan keresgelek, a jo eg tudja milyen idozona szerint es hany
ora van. Rovid szamolgatas utan kisul, hogy a biologiai oram, azaz
Maldiv ido szerint delelott 11 ora lehet, vagyis agyat 26 oraja lattunk
utoljara. A latvany fenseges: a tomor felhozetbol a Karpatok csucsa
all ki, mellesleg epp kel a nap. 12.000m magasrol remekul latni a Fold
gorbuletet, latni a nappal es az ejszaka hatarat, valamint a Fold sajat
arnyekat is. Az egen meg bamulatos szinorgia a bibortol a kekig.
A csatornatol (La Manche) tiszta az egbolt, Londont mar reggeli
fenyeiben erjuk el, helyi ido szerint reggel 8 korul. A csaknem 9000km-
en behoztuk a kesest, a pilota tud valamit, hiszen a menetrend elott 3
perccel erunk a legterbe. Heathrow-on ez 10 repulogepet jelent, igy
kerulunk egyet London belvarosa felett, majd szep sorban leszallunk.
Orult tumultus, percenkent 3-4 gep szall le es ugyanennyi fel csak
azon a kifutopalyan, amit a gepbol latunk. Varunk vagy 5 percet, mire
felszabadul a helyunk. Kellemetlen meglepetes, hogy nincs az A340-es
Airbushoz valo lepcsojuk keznel, igy meg par perc, mire kiszallhatunk.
A 11 fokos londoni napsutesbe (meg mindig rovidnadragban vagyok...).
Busszal bevisznek a terminalba, de egyel arrebb kell menni.
Mozgojarda, mozgolepcso, aztan veletlenul kiszurjuk a Malev check-in
pultot. Alitalias kislany ul ott, regisztral bennunket, de nem tud
becsekkolni, mert meg a szamitogep nem tud valamit.
Setalunk, nezelodunk, kajalunk valamit, aztan sikerul becsekkolni.
Ekkor atvonulhatunk a keleti (EU-t elhagyo) terminalba, nemi vasarolas,
majd odakucorodunk a kapu ele. Beszallitas, 12.45-kor indulunk haza,
utkozben nyomorgunk a Maleves 737-esen, szokasos gyenge kaja, de
mindegy, csak mar hazaernenk. Magyar ido szerint 16.20-kor landolunk,
kint minusz 3 fok van. Persze nem tubusba szallunk, a buszon eleg
feltuno vagyok csokibarnan, egy szal poloban, rovidgatyaban,
papucsban. Belepunk, a borond is megjon, feloltozom, elokeressuk a
kocsit, kozben vadul telefonalunk, hogy mar majdnem hazaertunk.
Meg megkuzdunk a pesti kozlekedessel, aztan este 7 korul
(kb. 33 ora utazas, 40 ora agyhiany utan) megerkezunk.
Vegeredmeny:
12 nap alatt repultunk vagy 20ezer kilometert, volt 9 fel-leszallasunk, a
12 napot teljes egeszeben napsutesben toltottuk, elfenykepeztem 10
tekercs 36-os filmet es ket viz alatti eldobhatosat, betekintest nyertunk
egy homlokegyenest idegen kultura mindennapjaiba, kipihentuk
magunkat es egesz eletre szolo elmenyeket gyujtottunk, aminek a
rovid osszefoglalasa ez az iromany. Feher embert Sri Lankan nem
lattunk. Nagyon megerte.
Utanunk induloknak:
A vedooltas biztos jo volt, de az idegenvezetonk pl. 8 honapja van kint
minden oltas nelkul es koszoni jol van. A malaria-gyogyszert mi is
abbahagytuk, ez lehet, hogy kihagyhato. Itthonrol vinni kell 100-as
filmet (amennyit tervezunk+meg ket tekercset, bar Colombo repteren
3 USD a 36-os Kodak Gold), 10-es koruli naptejet, nap-sapkat,
napszemuveget, Panthenol sprayt, Fenistil gelt. A gyerekeknek el-
szorni sok ragogumit. Cigit a repteren venni, Sri Lankan es Maldivon
is draga. USA-dollart kis (10-20) cimletekben, egy tizest egy-
dollarosokban. Sri Lankan valtani helyi penzt, de mindig kis cimleteket
kerni. Nyugodtan tizest, huszast otszazert. Domboru bankkartyat
(Visa, Eurocard/Mastercard, American Express), ha megszorulnank,
illetve repteri fizetesekhez. Sok rovidujju inget (nem polot, az nem
szellozik annyira), rovidgatyat. Telikabatot inkabb a fogadobizottsag
hozzon a repterre, ne utaztassuk, csak gondot jelent vegig (nekunk
sem volt). Maldivra buvarcuccot (az egy heti berles araert meg lehet
itthon venni az uszonyt-szemuveget-pipat Technisub markaban), egy
viz alatti kamerat (a Metroban 2000Ft az Agfa), 500Ft-os kinai torna-
cipot a vizben jarashoz (mezitlab furdes a korallzatonyoknal nem
ajanlott). Kajat nem kell vinni, adnak eleget (en 190cm es 110kg
vagyok, nekem is eleg volt). A Pannon sehol nem mukodott, a Westel
Sri Lankan igen, Maldivon az sem. Buvarkodas elott a naptejet
hasznalni, mert viz alatt is csunyan le lehet egni. Mi csodas pirosra
sult nemeteket lattunk Sun Islandon. Az angol nyelvet mindenki birja,
azzal mindenhol el lehet boldogulni. Fejenkent max 1 borond es egy
kezipoggyasz legyen. Maldiv mohamedan, tehat tilos bevinni: alkoholt,
pornot, kabszert, disznohust, vallasi relikviakat (szobrot, keresztet).
Jo utat!
(Vege)
|